Tomislav Bilić uspio je zahvaljujući Magentu u samo dvije godine prijeći put od freelancera do vlasnika osječke tvrtke Inchoo s 20 zaposlenih.
Kako je došlo do ideje da radite nešto na Magentu?
Kad sam 2003. Godine počeo raditi web stranice u jednoj osječkoj tvrtki, ubrzo sam shvatio kako je osječko tržište premaleno te je web development nedovoljno cijenjen.
Kao suosnivač Escapea došao sam u dodir sa stranim tržištem. Vjerovao sam kako je ključ uspjeha u ovom području specijalizacija za jednu nišu te težnja k prepoznatljivosti u svjetskim okvirima. Kad se Magento pojavio na tržištu, shvatio sam da će to biti dominantna platforma, tj. sljedeći veliki igrač i odlučio sam ići u freelancerske vode.
Nakon par projekata za Surgeworks – globalnu tvrtku za koju rade brojni freelanceri – shvatio sam da freelancerski način života nije za mene. Nisam mogao ozbiljno sebe doživjeti jer se znalo dogoditi da u trenutku dok pričam s klijentom žena iz kuhinje viče da bacim smeće. Trebalo mi je odvajanje poslovnog od privatnog života. Uskoro sam predložio Surgeworksu da osnujem tvrtku u Osijeku te da širimo tim na klasični način: uredski.
U svibnju 2008. je tako osnovan Inchoo, a u rujnu iznajmljujem mali ured i zapošljavam Branka Ajzelea koji je odigrao ključnu ulogu u daljem razvoju tvrtke.
Među 70.000 posjetitelja - pet posto su potencijalni klijenti
Koliko brzo se tvrtka dalje širila?
Krajem 2008. godine imali smo četiri zaposlenika, krajem 2009. godine 11, a krajem 2010. godine 20.
Inchoo je odabrao strategiju jako uske specijalizacije izrade online trgovina korištenjem Magenta kao platforme. Iako je niša vrlo uska, svijet je jako veliki, tako da smo se nakon nekog vremena uspjeli povezati s prvim klijentima.
Odradili smo par projekata, javili su se novi slični upiti, a glavni marketinški alat tvrtke bio je blog kroz koji smo uspostavili povezanost s Magento developerskom zajednicom (communityem).
Developerska zajednica počela je generirati upite za posao. Potražnja je postajala sve veća. Inchoo danas ima 70.000 jedinstvenih posjetitelja mjesečno koji generiraju oko 100 upita za posao tako da site zapravo zamjenjuje tradicionalan marketinški odjel. Istina, 95 posto posjetitelja su developeri, geekovi kao i mi koji ne donose poslove, ali pet posto su vlasnici online trgovina koji žele da one budu izrađene u Magentu.
To zvuči dosta neobično iz hrvatske perspektive da vlasnik buduće online trgovine programere traži prema platformi, odnosno da unaprijed zna u čemu želi da ta trgovina bude napravljena.
Naš prosječni klijent je osoba koja zna zašto hoće Magento. Poznati su mu termini Google Analytics, API, MailChimp i sl. Većina naših klijenata tehnički je puno potkovanija od naprednog hrvatskog klijenta.
Iz kojih Vam sve država dolaze klijenti?
SAD-a, Europe – Njemačke, Francuske, Velike Britanije,… Ujedinjenih Arapskih Emirata, Tajlanda, Australije, u stvari imamo klijente sa svih kontinenata osim Afrike (i naravno Antartika).
Klijenti sa zapadne obale SAD-a puno bolji od onih s istočne
Biste li istaknuli neke specifičnosti odnosno razlike između klijenata s različitog geografskog područja?
Kad je u pitanju SAD, klijenti sa zapadne strane su puno bolji od onih s istočne. New York je primjerice jako kapitalistički orijentiran, dok su ljudi iz Los Angelesa ili San Francisca puno više ležerniji u poslu.
Kako dolazite do posla
Naša snaga leži u uskoj povezanosti s developerskom zajednicom stvorenoj upravo kroz pisanje bloga. Pokušavamo uspostaviti kulturu rada kroz dijeljenje znanja sa svijetom, što dovodi i do željenog ekonomskog učinka. Dijeljenje znanja generira posjećenost, posjećenost generira upite za posao.
S kojih Internet mjesta dolaze posjeti?
Najviše ih dolazi s Googlea, nakon toga slijedi Magento forum, tu su i direktni posjeti koji sve više rastu, Twitter i ostali mrežni servisi nam imaju visok conversion rate. Posjeti dolaze i s Facebooka, Deliciousa, StackOverflowa…
Kako je jedan klijent web kupnju učinio neizvjesnom
Biste li istaknuli neki zanimljivi projekt koji ste radili ili neki detalj?
Web trgovina KeepShooting.com pokazuje paradoks kako je u Saveznoj državi Maryland zabranjeno kupiti praćku, ali je dozvoljeno kupiti kalašnjikov ili bazuku online.
Što se samih projekata tiče, vrlo je zanimljivo kako je vlasnik web trgovine SnappyTuna.com shopping učinio neizvjesnim. Kupci ne vide proizvod koji kupuju i da bi ga vidjeli moraju platiti bodovima (u vrijednosti dva dolara). Svaki pogled na neki proizvod smanjuje cijenu po kojem se on prodaje, tako da osoba koja naiđe u pravo vrijeme taj proizvod može kupiti po izuzetno povoljnoj cijeni. Da stvar bude zanimljivija, članstvo u toj web trgovini ide preko pozivnice ili liste čekanja.
(Kako bi koncept ove web trgovine bio jasniji, dodajemo YouTube video op.a.)
U listopadu 2010 smo bili jedni od ključnih predavača na Magento developers konferenciji u Mallorci, Španjolska.
Koji su planovi za budućnost?
S vremenom se Inchoo želi izgraditi kao e-commerce consulting tvrtka gdje nećemo vezati prepoznatljivost isključivo uz jednu platformu te jednog igrača.
Želimo ostati u Osijeku i brendirati ga kao grad e-commerce developera.
Koliko je teško naučiti Magento?
Izrazito teško, što je jedan od razloga zašto su Magento developeri na cijeni. Temelji se na PHP Zend frameworku, pa PHP znanje nije dovoljno.
Gdje ste nalazili dosadašnje zaposlenike?
Uglavnom standardni natječaji preko portala za posao kao što su rep.hr i posao.hr. Nekoliko djelatnika je došlo preko preporuke, a neke sam i osobno poznavao. Naravno, nitko nije znao Magento prije nego što se zaposlio, tako da sama edukacija zaposlenika ima vrlo važnu ulogu u razvoju tvrtke. Krajem prošle godine organizirali smo i prvi Inchoo Learning Day, edukacijski dan kad se maknemo iz firme i odemo negdje u prirodu gdje provedemo cijeli dan u edukaciji i zabavi. Ovaj se događaj pokazao izvrsnim za team building, a i za samu edukaciju zaposlenika.
ZADNJIH OSAM INTERVJUA NA REP.HR: