Direktor tražilice za nekretnine GoHome za rep.hr ispričao je svoje dojmove s njujorške konferencije na kojoj su sudjelovali najveći svjetski portali za nekretnine i pojasnio koliko je bitno povezati se sa svijetom.
Kako ste uopće odlučili otići na konferenciju u New Yorku?
Odlučili smo unutar GoHomea, trebali smo zapravo ići na istu konferenciju u San Francisco još ovo ljeto, ali nismo bili spremni materijalno i marketinški. Dosta dugo smo tražili na koju konferenciju bi imalo smisla otići.
Kad kažem smisao, mislim na financijski jer smo na primjer nedavno bili na WebITu u Sofiji, upoznali ljude, ali samo one koji će nam uzet pare, a ne naše potencijalne klijente. Ovo u New Yorku je bila konferencija koja se održava u sklopu Real estate connecta i na nju između ostalog dolaze portali za nekretnine, naši potencijalni klijenti.
Samo da bude malo jasnije - kakva je uopće struktura prihoda Goomea? Otkud dolazi novac?
Iz Hrvatske nam dolazi 60 posto prihoda, iz inozemstva 40 posto. Otprilike trećina dolazi od portala, trećina od agencija i trećina od prateće industrije - npr. banke, B.net...
Po kojoj logici je internet operater prateća industrija?
Kod useljenja ljudi uvode Internet. A kredit za stan uzimaju u banci.
Vratimo se na konferenciju - je li osim Vas bilo još koga iz regije?
Ne, bilo je ljudi iz Europe, ali ne iz same regije. Kao što sam napisao na našem blogu, dobili smo i knjigu kao nagradu za najudaljenijeg sudionika konferencije.
Svi se boje Googlea
Koje su razlike između raznih tržišta u ovom poslu?
Tržište vani je puno naprednije po pitanju mjerenja. Oni mjere sve - koliko se zarađuje po korisniku, koliko se zarađuje po pageviewu. Ipak, čini mi se da od često od mnogih mjera zaborave na stvarnog korisnika, što bi mogla biti našeg prednost.
Inače, svi se boje Googlea, 15 dana nakon konferencije Google je objavio kako izlazi iz nekretninskog tržišta (u koje je probno ušao u Australiji) pa su svi odahnuli. Portali za nekretnine veliki su business, tržišna evaluacija vrijednosti najvećeg britanskog portala za nekretnine koji kotira na burzi iznosi oko milijardu eura.
Poslovanje u jugoistočnoj Aziji druga je priča. Tamošnje ulice su pune agencija, u svakoj je 50 agenata, svatko ima po dva kvadrata prostora... To pričam o SIngapuru, Hong Kongu, Maleziji... Oni koriste i Internet za prodaju nekretnina, ali ne i Kinezi, koji još nemaju naviku poslovanja na Internetu, s tim tek počinju.
Jeste li na konferenciji vidjeli kakve originalne projekte?
U Nizozemskoj postoji FloorPlanner koji služi za crtanje tlocrta nekretnine koja je izložena na Internet portalima što je vrlo praktično. Taj alat organizirali su za sve agente, moguće je platiti arhitekte da crtaju za 20 eura po stanu, dobije se vrlo korisna informacija. Puno više se koristi od videa i 3d fotografija, dobije se najbolji dojam o nekretnini.
Ima li GoHome konkurenciju?
GoHome je jedan od šest ili sedam svjetskih agregatora za nekretnine. Neki su prisutni na 20-30. neki na pet-šest tržišta. Većina je na tržištima zapadne Europe, južne Amerike, Australije i nešto malo u SAD-u.
U SAD-u je specifična situacija - tržište je super organizirano s velikim softverskim sustavima, bilo koji agent može doći do bilo koje nekretnine , tržište je uređeno i nitko neće drugome uzeti klijenta. U kriznoj godini agenti su ostvarili 50 milijardi dolara provizija, ali kad se uzme u obzir njihov broj, troškove za sustav i sve ostalo, oni i nisu nešto posebno plaćeni, prosječni prihod po agentu je 36.000 dolara godišnje što u SAD-u nije puno.
Vratimo se na GoHomeove konkurente...
Konkretno, poznatiji su španjolski agregatori: Trovit, Mitula, Nuroa i britanska Nestoria, oni nemaju crawling dio već dobivaju xml feed najvažnijih igrača i nemaju search kakav postoji na GoHomeu. Nama je bilo bitno vidjeti i reakciju velikih na naše prezentacije u kojoj su search i mobilna aplikacija bili najzanimljiviji. Napravili smo preko 20 prezentacija, nitko nije rekao da im se ponuđeno ne sviđa.
GoHome želi pokrivati sve od Baltika do Crnog mora
Na koje geografsko područje smjera GoHome? Koliko ljudi zapošljavate?
Plan je zaokružiti jugoistočnu Europu od Baltika do Crnog mora, a tehnologiju nuditi u cijelom svijetu. Trenutno zapošljavamo 13 ljudi, od čega 11 u Hrvatskoj. Po jedan je u Italiji i Sloveniji, a prisutni smo i na još nekoliko tržišta na kojima trenutno poslujemo iz Hrvatske, a u planu su i širenja na nove države. Kad ulazimo na neko tržište, cilj nam je prvo pomoću PR-a i marketinga privući 100.000 posjetitelja, a onda preko prodaje te posjete unovčiti. To traži dosta financija, vremena i resursa u smislu menadžmenta.
Je li cilj prodaja posla nekom većem igraču?
Plan je napravit dobar business. Ponude za kupnju obično dođu u trenutku kad vlasnik ne želi prodavati. Doduše, u GoHome je investirao venture capital fond koji mora napraviti exit. Plan nam je zaokružiti istočnu Europu kao tražilica, a sa tehnologijom otići i šire.
S kojim problemima se susrećete u poslovanju na hrvatskom tržištu?
Nelikvidnost je glavni problem. Isporuči se usluga i čeka se sa naplatom šest mjeseci. Potroši se puno vremena na nazivanje. Nešto završi na sudu, pa se mora platiti i odvjetnika. A PDV se plaća unaprijed.
IT tvrtke ne mogu podijeliti nelikvidnost sa dobavljačima (kao npr. građevinci). Ljudima trebate isplatiti plaću, telekomi isključuju ako se ne plaća, iz ureda će vas izbacit ako ne plaćate prostor, struja se isto mora odmah platiti.
U Sloveniji postoji specijalni sud koji presudi u roku sedam dana. Kod nas je ovršni dio kod javnih bilježnika dosta dobar, ali ako druga strana podnese prigovor, to ide na sud i onda to traje...
Što bi najviše pomoglo poslovanju u Hrvatskoj, osim povećanja likvidnosti?
Treba se otvorit prema svijetu. Nakon ove konferencije u New Yorku, poslao bih sve naše ljude iz uslužnih djelatnosti da vide kako se radi. A radi se za napojnicu, za jedan dolar napojnice dobiti ćete tri puta bolju uslugu. Čak mi se čini da nije toliko u iznosu (dolar ili dva manje vrijede u NVC nego u HR) već u tome da ste davanjem napojnice poručili da cijenite način na koji osoba obavlja svoj posao.
Nama je uvijek sve naše naj, a bura u Splitu je ništa prema buri u New Yorku.
Meni se čini da bi više od sto poticaja vrijedilo otvaranje dnevne dvosmjerne lowcost linije prema Londonu - da investitor može doći ovdje za dva sata i vratiti se isti dan, ali i da naši vlasnici businessa odu van. Ta komunikacija, pristup tržištu i učenje na pravim primjerima bi više vrijedila nego mnogi tečajevi za poduzetnike koji se organiziraju.
Ne znam koliko nam se autocesta Split - Zagreb financijski isplatila, ali GoHome bi teže funkcionirao bez nje. Povezanost je bitna.
ZADNJIH OSAM INTERVJUA NA REP.HR: