Siteovi poput Digga uspješno funkcioniraju na Internetu, no Hrvatska još nije dobila svoju verziju, barem ne dovoljno kvalitetnu.
Pojavljivanje novog sitea VidiOvo.hr poslužilo nam je kao povod da nekolicinu pokretača web projekata upitamo ima li projekt takve vrste smisla pokretati u Hrvatskoj, zašto ga oni sami nisu pokušali pokrenuti i za koje hrvatske siteove te vrste znaju.
Ispitanici su bili složni po pitanju odgovora koji bi se mogao najkraće opisati time da je Hrvatska premalo tržište za takvu vrstu portala. Evo što su odgovorili:
Gordan Orlić, Web Tvornica
1. Ako je suditi prema dosadašnjim projektima i pokušajima - nema nikakvog smisla. Teško je reći zašto je to tako, ali nameću mi se dva razloga. Prvi; nema nas dovoljno pa je nemoguće temeljiti algoritme za rangiranje sadržaja na zakonu velikih brojeva. Naime kada imate sto vijesti koje imaju broj glasova koji se razlikuju za 2-3 nemoguće je reći koja je vijest najbolja. Nema kritične mase ljudi koja nekoj vijesti može napraviti recimo deset tisuća glasova pa da za nju možemo reći da je odlična. Drugi; premalo je kvalitetnog contenta na HR webu. Ruku na srce imamo nekoliko kvalitetnih siteova i isto toliko blogova. Za te webove se zna i dobar članak se u par sati proširi Twitterom/FB-om/mailom, nema potrebe za još jednim kanalom koji bi se trebao mjesecima etablirati kao pouzdan izvor. Ne zaboravimo da bi to mjesto vrlo vjerojatno bilo zatrpano smećem s vodećih portala gdje instant dobivamo situaciju da isti članak imamo u sustavu pod 5 različitih naslova.
2. Prije gotovo pet godina radio sam sa Borjom na DvaNula, prvom Hrvatskom 2.0 projektu koji je imao hrDigg i hrFotoDigg servise. Na tom projektu sam jako puno toga naučio i ne pada mi na pamet pokretati ala Digg projekt u HR.
3. Croportal definitivno kao jedan od svijetlih primjera, ali isto tako i dokaz zašto ne pokretati takve projekte u HR. Trebalo mu je nekoliko godina da nagovori webmastere da stave njegov "digg gumb" na svoj site, ali čak niti sada to nije doseglo neku kritičnu brojku siteova (što je još jedan ozbiljan problem) pa se site svodi na običan RSS agregator i link dump.
Postoji i barem deset siteova koje pokreće Pligg i koji pokušavaju glumiti HR Digg. Niti jedan od njih nije uspio napraviti neki zapaženi uspjeh. Tipičan primjer je MojeVijesti.com (bez uvrede autoru, primjer dajem samo zato jer je prvi na Googlu). Kao što se vidi svaka vijest ima gotovo jednak broj glasova što onemogućava ikakvo pametno rangiranje + nema kvalitetnih "iskopanih" vijesti koje bi zaslužile da ih se digga.
Boris Radošević, Gadgeterija.net
1. Mislim da ne, jer se od od ukupnog broja korisnika Interneta u Hrvata mali broj korisnika služi takvim servisima.
2. Vidi pod 1
3. Padaju mi na pamet CroPortal.hr i Linkaj.net
Viktor Marohnić, Pet minuta d.o.o.
1. Ne bi, jer sve skupa ima cca 10 usera Digga u Hrvatskoj.
2. Zbog razloga gore :)
3. Croportal je iskopirao Digg i koliko znam nisu baš nešto pretjerano uspješni.
Marko Dugonjić, Creative nights
1. U Hrvatskoj je za još jedan Digg klon premala masa geekova. Korisnici skloni djeljenju sadržaja se ionako okupljaju oko već postojećih globalnih servisa poput Twittera ili Facebooka, te domaćeg Croportala.
2. Zato što me takav koncept osobno ne privlači :)
3. Najuspješniji primjer je Croportal.net koji je ipak hibrid između automatskog dohvaćanja sadržaja parsanjem RSS-a službenih izvora, te ručnog dodavanja sadržaja registriranih korisnika kakvo koristi Digg. Croportal je baziran na sličnim načelima promoviranja sadržaja posebnim algoritmom koji uzima u obzir gotovo sve akcije koje je moguće sa nekim člankom napraviti.
Ivica Kruhek, logIT
1. Svaki projekt koji bi okupio dosta publike i zatvorio financijsku konstrukciju u nekom vremenu imao bi smisla. Pitanje je da li bi projekt na principu Digg-a to uspio. Moje osobno mišljenje je da ne bi.
2. Pa moje osobno mišljenje je gore opisano, ne čini se kao neki projekt koji bi donio više novaca i slobodnog vremena od ovoga što sada radimo.
3. Koliko ja znam, bio je dvanula.com ali je zatvoren
Višnja Željeznjak, logIT
1. nezahvalno je generalizirati. domaći projekt morao bi biti takav da daje dodatnu vrijednost koju Digg ne može ponuditi. samo tako bi taj projekt uspio, tj. izdvojio se iz mase. moje osobno mišljenje je da su social media sajtovi poput Digga uspješni prvenstveno zato jer imaju desetke milijuna (ili u slučaju Facebooka), stotine milijuna korisnika. Za site koji se obraća B2C publici, jednostavno moraš operirati s takvim brojkama da bi projekt zaživio. Projekt na lokalnom jeziku, poput hrvatskog, nema šanse, bez dodatne vrijednosti.
2. jer nam to nije core business niti ciljana publika. mi smo web development studio koji radi pretežno za pravne osobe.
Ivan Brezak Brkan, Netokracija.com
Projekt bi imao smisla kad bi se napravio na pravi način, ali... Stranice poput Digga traže iznimno aktivno sudjelovanje korisnika koji će preporučivati i dodavati linkove. Ti korisnici moraju biti jako aktivni, znači geekovi - oni koji će prvi prihvatiti neki internetski servis i na njemu visiti po cijele dane. Tako je Digg i nastao. Tzv. "top diggeri" zapravo je nekoliko stotina ljudi koji dodaju preko 90 posto popularnih linkova. Na žalost, kod nas nitko još nije uspio okupiti tu skupinu korisnika na jednom mjestu i zadržao ih dovoljno da stranica krene, niti ih je podržao.
Borjin Dvanula svojevremeno je pokazao sve mogućnosti društvenih servisa poput Digga i Deliciousa, ali nije bio koncentriran na jednu funkcionalnost. Novina.com jedan je od aktivnijih stranica nalik Diggu u nas, ali ona nije uspjela uhvatiti korisnike. Croportal je tehnički i dizajnerski sigurno najnaprednija stranica za "društvene vijesti", ali i sam sam odustao od nje nakon nekoliko tjedana korištenja. Profesionalnim korisnicima koji žele "dignuti" svoj profil korištenjem takvih servisa korist (konkretno, posjetitelji) će biti premalena. Više im se isplati stvarati aktivni Twitter profil ili Facebook fan stranicu.
Stranice poput Digga problem su kokoši i jaja odnosno kako bi Amerikanci rekli "catch 22". Kako bi imale sadržaj, moraju imati bazu aktivnih korisnika. Kako bi imale bazu aktivnih korisnika, moraju imati sadržaj. Diggov osnivač bio je Kevin Rose, voditelj jedne od najpopularnijih američkih emisija o tehnologiji Screen Savers na tada aktivnoj kabelskoj televiziji TechTV-u. Njegovi fanovi prihvatili su Digg i dali mu inicijalu podršku koja je sadržajem privukla korisnike. Trenutno Facebook i Twitter čvrsto drže uzde "društvenih novosti". Lakše je lajkati i RT-ati nego... diggati.