INTERVJU - MARKO BARIĆ: Bilo je teško brzo naći puno iskusnih developera u Splitu

INTERVJU - MARKO BARIĆ: Bilo je teško brzo naći puno iskusnih developera u Splitu

Marko Barić na čelu je nove splitske tvrtke Typeqast iza koje stoji nizozemski kapital, a koja samo par mjeseci nakon osnutka u Hrvatskoj zapošljava oko 30 ljudi. U intervjuu za rep.hr pojasnio je kako je došlo do njezinog osnivanja i kako je organizirati jedan takav nagli početak poslovanja u Splitu.

Marko, otkud je došla ideja o osnivanju tvrtke?
Dakle, priča je krenula prošlo ljeto kad je skupina investitora i biznismena iz Amsterdama, ljetujući na Jadranu, došla do zaključka da svi oni imaju problem sa trenutnim IT providerima koji su im skupi, spori, neefikasni i de facto im koče razvoj biznisa. Došli su na ideju da sami pokrenu IT development firmu koja bi radila baš na nekakvim drugačijim principima. Split je tu isplivao kao nekakav best-buy jer, iako nije najjeftiniji po pitanju cijene radne snage, ima neke druge prednosti pred gradovima istočne Europe i još daljim destinacijama - u istoj je vremenskoj zoni s Nizozemskoj, ima letove za Amsterdam svaki dan, postoji lokalni IT fakultet, klima je super i tako dalje. I tako je krenula cijela priča i od ideje do realizacije je prošlo vrlo malo vremena, svega dva mjeseca

Gdje ste se Vi pojavili u cijeloj priči?
U to vrijeme ja sam se taman vratio iz Londona gdje sam živio i radio nekoliko godina. Nizozemci su tražili osobe s dosta iskustva u vođenju development timova, po mogućnosti s međunarodnim iskustvom i preko nekih kontakata su došli do mene. Kroz seriju sastanaka, što online, što putovanja u Amsterdam, polako smo zaokruživali ideju kako bi ta firma trebala izgledati i na kojim temeljima bi trebala funkcionirati. Super je što smo svi imali relativno istu ideju pa je sve išlo glatko.

Sjedište firme je u Amsterdamu?
Da, u Amsterdamu je business strana priče i tamo ima četiri-pet zaposlenih, a u Hrvatskoj je razvoj i 30 developera, gotovo svi u Splitu, iako smo sad otvorili i ured u Zagrebu. Dakle Hrvatski ured je tech centar, a nizozemski je business – prodaja, analiza poslovanja, razvoj proizvoda i slično.

Koliko je ili nije bilo lako u kratkom roku naći oko 25 ljudi u Splitu?
Bilo je jako teško, a i dalje je. Primarni problem je što smo mi već i prije početka rada, više-manje imali već dogovorene projekte. Dakle krenuli smo u letećem startu i trebalo nam je nekoliko jakih timova od prvog dana. Što znači da se nismo mogli bazirati na traženje junior ljudi pa da ih mi kroz vrijeme odškolujemo, već smo trebali dovući jake ljude da formiraju jake timove. A jaki ljudi već rade u dobrim firmama za dobre uvjete i time je još teže pridobiti ih

Koje biste rekli da su prednosti koje imaju u Typeqastu u odnosu na druge splitske firme?
Mi kao firma definitivno imamo određene prednosti u odnosu na neke druge firme u Splitu. Između ostalog, ured nam je u najnovijoj i najboljoj uredskoj zgradi u Splitu (nova zgrada Splitske banke op.a.), dakle sami radni prostor i atmosfera u modernom open-office uredu je nešto što ljude privlači. Zatim moderne tehnologije u kojima razvijamo. Projekti koje radimo i koje pokušavamo dobiti su dosta kompleksni softverski sustavi i mi u radu koristimo cutting edge tehnologiju, na primjer sto posto smo bazirani na razvoj za cloud, automatizacija testiranja i deploymenta,… To su neke stvari koje privlače iskusne ljude jer nemaju često priliku raditi na takvim projektima. Također, proces rada i kultura su bazirani na modernom Agile pristupu sa self-empowered timovima i slobodom da se ljudi razvijaju i rastu kroz projekte.

Naravno i fleksibilno radno vrijeme, 25 dana godišnjeg odmora, plaćena garaža ljudima, kava, sokovi,… Ništa posebno, ali dobar dio firmi nema ni to.

Ovo je pretpostavljam Vaše prvo iskustvo pokretanja firme ovom brzinom iz nule. Što ste naučili u ovako kratkom periodu?
Da, ovo mi je prvo ovakvo iskustvo, gdje smo u par mjeseci digli firmu iz ničega do razine da smo jedno od najpoželjnijih radnih mjesta za developere u Splitu. Iz moje perspektive, nisam ni bio svjestan koliko posla nas čeka i koliko izazova. Najveći izazov mi je bio, a i dalje je, zadržati ispravnu kulturu rada, timski duh i pozitivnu atmosferu uz ovako brzi rast. U tome se dosta baziram na iskustvima iz prijašnjih poslova, pogotovo iskustvu u radu s iskusnim timovima dok sam radio u Londonu.

Također, fascinira me kompliciranost naše birokracije koja koči i otežava sve moguće. Nešto što je nama jako teško objasniti investitorima jer oni jednostavno ne razumiju da neke stvari ne mogu ili da nešto trebaju potpisati i pečatirati u originalu umjesto da pošalju PDF u mailu.

Mislite li da Split ima prostora za osnivanje još IT tvrtki? Mislim, prvenstveno prema nekom kriteriju radne snage ili eventualno dovlačenja radne snage u Split iz Zagreba, okolice,...
Mislim da je situacija na splitskoj IT sceni dosta nezahvalna za nove firme. Prvenstveno iz razloga što nema dovoljno iskusnih ljudi, a dolazi sve više i više firmi. S druge strane, FESB koji bi trebao izbacivati novu radnu snagu na tržište to ne radi ni približno dovoljno, što zbog nezainteresiranosti za probleme tržišta, što zbog loših programa studija.

Generalno, mislim i da je IT zajednica u Splitu dosta razjedinjena i ne radi dovoljno po pitanju poboljšanja cijele situacije. Iako postoje određene IT inicijative, realizacija istih je jako loša i problemi splitskih IT tvrtki se ne rješavaju već postaju sve veći gdje na kraju dolazimo do situacije gdje se firme gledaju preko nišana i tko je kome uzeo kojeg čovjeka.

Splitu nedostaje nekakva ujedinjenost IT scene da zajedno radi na rješavanju vlastitih problema. To je i jedan od razloga zašto smo pokrenuli ured u Zagrebu.

A što, osim boljih programa na faksu, poboljšalo situaciju u Splitu?
Pomoglo bi da se firme ujedine i npr. zajedno idu prema FESB-u i drugim privatnim školama s konkretnim programima koje treba tržište rada. Da se okupe pa zajedno naprave nekakve radionice da sami stvaramo radnike ako ih već nema. Da zajedno kao Split prezentiramo mogućnosti ovoga grada npr. u Šibeniku, Mostaru, Dubrovniku i pokušamo dovući ljude da dođu u Split zbog zanimljivih poslovnih prilika. Protiv Zagreba ne možemo, ali zajedno možemo puno više nego se trenutno radi.

Što očekujete u budućnosti?
Što se tiče razvoja splitske IT scene, mislim da će se kratkoročno pojaviti još nekoliko zanimljivih zapadnih tvrtki, što je sigurno jako dobra vijest za developere. Međutim dugoročno, ukoliko cijeli IT community ne učini nešto po pitanju rješavanja baznih problema tržišta, mislim da će svima biti sve teže i teže zadržati kvalitetu i opstati na tržištu. Prvenstveno zbog manjka kvalificirane radne snage.

- - - IZDVOJITE MINUTU I PODRŽITE REP.HR - - -

Ako redovito posjećujete rep.hr, vjerojatno ste svjesni da objavljujemo niz članaka koji sadrže zanimljive i društveno korisne informacije. Nastojimo ukazati na nepravilnosti i prevare, promovirati uspjehe informatičara na natjecanjima, predstaviti nove projekte i inicijative i pružiti niz drugih informacija. Iako portal ima određene marketinško-prodajne aktivnosti, proizvodnja takvog sadržaja košta i - kao i drugim medijima - dodatni izvor prihoda pomogao bi u daljnjem rastu i razvoju. Brojni portali uveli su proteklih mjeseci zaključavanje članaka i pretplatu, a mi smo se odlučili za opciju dobrovoljnih priloga za koje se izdaju računi.

Podržati nas možete već s pet kuna, na što trebate potrošiti manje od minute. Dovoljno je izabrati sličicu s jednim od ponuđenih iznosa, a nakon toga u novom prozoru izabrati način plaćanja. Radi jednostavnosti i brzine plaćanja, podržane su mobilne aplikacije KEKS Pay, Aircash i Settle te kriptovalute. Uplata se realizira putem partnerske tvrtke Neoinfo i sustava mobilepaymentsgateway.com Sustav za plaćanja je trenutnu u testnoj fazi te se ispričavamo ako u početku bude nekih nesavršenosti. Ako uočite nekakav nedostatak ili vas zanima više informacija o sustavu možete nas kontaktirati na info@rep.hr

Izaberite iznos podrške: