Rast i razvoj prvog hrvatskog digitalnog novčanika

Rast i razvoj prvog hrvatskog digitalnog novčanika

Fintech usluge ubrzano mijenjaju svijet bankarstva. Inovativna rješenja i razvoj tehnologije nisu prijetnja tradicionalnom bankarstvu već ih se treba promatrati kao priliku za što bolju ponudu korisnicima, koji vole inovativna rješenja u zamjenu za klasičnu bankarsku uslugu. 

Brojna istraživanja pokazuju da je mlada generacija sklonija financijskim, a ne klasičnim bankarskim uslugama. Nove tehnologije nude kreativna rješenja koja mogu olakšati i ubrzati financijske transakcije, a takva transformacija sektora zahtijeva i primjerenu regulaciju. Jedan od najjačih igrača na hrvatskom fintech tržištu svakako je Aircash, kompanija koja je u 100-postotnom hrvatskom vlasništvu. Aircash je fintech kompanija, koja je razvila mobilnu aplikaciju te je prva na naše tržište uvela e-Wallet odnosno digitalni novčanik, koji danas koristi više od 100.000 ljudi, a na mjesec bilježi promet od 50 milijuna kuna. Aircash je reguliran licencom Hrvatske narodne banke, koja vrijedi u svim državama Europske unije, te je upisan u EU registar institucija za elektronički novac od krovnog regulatora European Banking Association - EBA.

Kako je nastao digitalni novčanik?

Prva digitalna burza NASDAQ osnovana je 1970. godine, a tri godine kasnije pojavio se Society For Worldwide Interbank Financial Telecommunications - SWIFT. To je pojednostavljeno rečeno procedura slanja poruka između međunarodnih banaka. Online bankarstvo pojavljuje se početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća, a šira primjena počinje devedesetih pojavom Interneta i e -commercea. Povijest digitalnog plaćanja seže do 1997. godine i nije vezana niti uz jednu banku nego uz Coca-Colu jer je ta kompanija u Helsinkiju omogućila svojim kupcima da na nekoliko automata plaćaju svoja pića sms porukom. Uskoro su mobilni telefoni postali sredstva plaćanja karata za putovanja, rezervacije hotela kao i naručivanja hrane. Do 2003. godine čak 95 milijuna ljudi koristilo se mobitelima za plaćanje usluga. Google je prva velika kompanija koja je na svjetsko tržište uvela e-Wallet 2011. godine. S NFC tehnologijom (eng. Near Field Communication) odnosno bežičnom tehnologijom prijenosa podataka na male udaljenosti koja se koristi za prijenos podataka između dva uređaja uskoro su digitalni novčanici postajali sve popularniji modeli plaćanja usluga i proizvoda. U to je vrijeme samo jedan model mobitela podržavao NFC tehnologiju no sve više je korisnika u svijetu počelo koristiti digitalni novčanik kao sredstvo plaćanja. Prema istraživanjima, 2019. godine 2,1 milijarda ljudi koristi e-Wallet kojim plaća usluge te prima i šalje novac. Digitalni novčanik omogućuje korisnicima da pohrane jedan ili više načina digitalnog plaćanja i umjesto nošenja gotovine i kreditnih kartica u novčanicima, dovoljno je pohraniti podatke na svom digitalnom novčaniku koji možete koristi na pametnom telefonu, tabletu ili pametnom satu. Mnogi se korisnici pitaju kakva je sigurnost korištenja digitalnih novčanika i mogu li im hakeri ukrasti povjerljive financijske podatke?

Svjetske fintech kompanije neprestano ulažu u korisničku sigurnost, pa tako i Aircash neprestano radi i poboljšava korisničko iskustvo kao i sigurnost korištenja e-Walleta, a kako to izgleda u praksi otkrio nam je voditelj razvoja Aircash aplikacije, Branimir Petrušić.

"Sigurnost za Aircash korisnike osigurana je u dva aspekta, tehničkom i poslovnom. Što se tiče tehničkog aspekta, neprestano radimo na sigurnosti unutar Aircash digitalnog novčanika koja mora biti na vrhunskom nivou, a nedavno smo kao novi način dokazivanja autentičnosti korisnika aplikacije pri prijavi uveli i biometriju. Sve transakcije se digitalno potpisuju, a moram naglasiti i da je sva komunikacija između sudionika koji provode transakcije, enkriptirana. Uz sve to, razvili smo i automatizirani sustav koji prati transakcije i detektira bilo kakve anomalije. Što se tiče poslovnog aspekta, Aircash ne koristi novac korisnika već je on položen i zaštićen na posebnom računu. Hrvatska narodna banka redovito nadzire i prati našu zaštitu" - kaže Petrušić. Korisnici danas kao glavnu prednost digitalnog novčanika ističu brzinu, sigurnost i privatnost plaćanja raznih usluga.

Koje sve usluge možemo platiti Aircashovim digitalnim novčanikom?

Aircash ima svoj „marketplace“ odnosno nudi plaćanje usluga unutar same aplikacije, koje korisnicima omogućavaju brza, trenutačna i jednostavna plaćanja samo jednim klikom i to, primjerice, računa za kućanstvo, parkinga, ENC-a, lutrije, telekoma, PlayStationa i slično. Taj se hrvatski fintech može pohvaliti još jednom inovacijom na našem financijskom tržištu, a to je podizanje gotovine na svim PBZ bankomatima, bez kartice i računa u banci, a potrebna vam je samo aplikacija i pametni telefon. U vrijeme lockdowna ostvarili su i tri puta veći promet preko aplikacije nego inače. 

"Time smo sustigli dosad nedodirljive bankarske aplikacije i globalnog konkurenta aplikaciju Revolut. Uplata novca u Aircash novčanik je besplatna, a korisnik će naknadu od 1 posto platiti za slanje novca i za plaćanje računa 3,5 kuna po računu. Zanimljivo je da nam je promet u ožujku i travnju rastao u segmentu slanja novca, posebice iz inozemstva. Korisnici su iz cijelog svijeta mogli jednim klikom slati novac, a primatelj to odmah primiti i podići s bankomata, na svim kioscima Tiska i Ininim benzinskim postajama" - rekao je Hrvoje Ćosić, član Uprave Aircasha. U skorijoj budućnosti Ćosić najavljuje mogućnost podizanja novca na benzinskim postajama i kioscima u svim zemljama EU u okruženju Hrvatske, a do kraja godine planiraju omogućiti plaćanje Aircashom u fizičkim i online trgovinama, pa i putem Google te Apple Paya