Prevarili građane prodajom lažnih Salomon tenisica na Facebooku

Prevarili građane prodajom lažnih Salomon tenisica na Facebooku

Rep.hr istražio je što se krije iza prodaje Salomon tenisica po višestruko povoljnijim cijenama od tržišnih i istražio koja su prava građana u slučaju takvih prijevara.

Salamonke shop tek su jedna od Facebook stranica koja putem oglasa nudi Salomon tenisice po sumnjivo povoljnoj cijeni koja u konkretnom slučaju iznosi 249 kuna. Iako već samo ime stranice (SalAmonke umjesto SalOmonke, op.a.) ukazuje na mogućnost prijevare, naivni građani često to ne uočavaju, već se privučeni fotografijom originalnih tenisica odlučuju za naručivanje pouzećem. Negativni komentari brzo se brišu, tako da ispod takvih oglasa na Facebooku u pravilu vide tek narudžbe drugih kupaca, što ih potiče da i oni naruče jedne.



Nakon malo istraživanja, uspjeli smo stupiti u kontakt s jednom od prevarenih građanki koja je željela ostati anonimna. Ona je, kao i svi ostali, poštom dobila tek kutiju s očitom kopijom Salomon tenisica koju je nažalost otvorila tek nakon odlaska poštara. Pokušala se žaliti preko Facebooka, ali nije dobila nikakav odgovor, a uskoro je i blokirana. U konačnici - dobila je nekvalitetne tenisice i ostala bez 200 kuna - iznosa po kojem je ona naručila navedeni model. Ako je suditi po papirima koje je  dobila, navedeni novac dobio je Ljuban Božić iz Osijeka umjesto čije adrese je naveden tek broj poštanskog pretinca. Kako bismo saznali više o tome je li to njegov pravi identitet, kontaktirali smo Hrvatsku poštu koja je u kratkom roku profesionalno odgovorila na sva pitanja koja smo postavili.



Rep.hr: Koja je procedura otvaranja poštanskog pretinca, tj. mislite li na osnovu te procedure da je navedeno ime stvarno i potvrđeno identifikacijskom ispravom danom na uvid djelatniku pošte?

Hrvatska pošta:
Poštanski pretinci ne mogu se otvoriti u svim poštanskim uredima, već u onima koji imaju poštanske pretince. To su većinom isporučni poštanski uredi. Prilikom otvaranja poštanskih pretinaca za privatne osobe potrebno je predati fotokopiju osobne iskaznice s obje strane i ispuniti zamolbu za otvaranje poštanskog pretinca.

Rep.hr: Kako je organizirano plaćanje pouzećem, tj. je li uključuje obvezu izdavanja računa i na koji način pošta prosljeđuje novac navedenom korisniku

Hrvatska pošta: 
Ako je primatelju prodan predmet koji mu je poslan u paketu, najlakši način da bude plaćen pošiljatelju jest da prilikom predaje paketa zatraži dopunsku uslugu „otkupnina“ odnosno plaćanje pouzećem. Primatelj, uz otkupni iznos, plaća i naknadu za uslugu platnog prometa. Prilikom uručenja paketa primatelj će navedeni iznos predati radniku Hrvatske pošte, a pošiljatelj će u poštanskom pretincu dobiti obavijest da može podignuti novac u poštanskom uredu putem uplatnice ili će mu sjesti direktnom uplatom na žiro račun ovisno kako je prethodno dogovoreno.

Više o ovakvim vrstama usluga može se pronaći na sljedećem linku www.posta.hr/dopunske-usluge-za-paket-77/77.

Rep.hr: Kakav je stav pošte prema distribuciji usluga kod kojih postoji neka vrsta prijevare?

Hrvatska pošta: Hrvatska pošta u niti jednom trenutku nije vlasnik bilo kakve pošiljke te ne može ulaziti u njezin sadržaj, ali ni vrstu prodajnog kanala. Tajnost poštanskih pošiljaka propisana je odredbama članka 35. Zakona o poštanskim uslugama, što znači da Hrvatska pošta ne samo da ne može, već ne smije ulaziti u sadržaj unutar pošiljke što pošiljatelj šalje primatelju.

Vlasnik pošiljke je pošiljatelj sve dok se ista ne uruči primatelju. Ako je primatelju sadržaj primljene otkupne pošiljke sumnjiv isto mora odmah po primitku prijaviti u poštanskom uredu ili poštaru, koji će mu vratiti otkupni iznos. Primatelji koji sumnjaju na prijevaru isto moraju prijaviti Ministarstvu unutarnjih poslova i Ministarstvu financija.

Hrvatska pošta savjetuje svoje korisnike kako da se zaštite od prijevara, te je članak dostupan na linku: https://www.posta.hr/oprez-prilikom-izbora-web-trgovine/514.

Rep.hr: Kakva je procedura preuzimanja i plaćanja, tj. do kojeg trenutka naručitelj može odbiti platiti paket?

Hrvatska pošta: Hrvatska pošta je uvela sigurnosnu mjeru prilikom primitka pošiljaka za koje primatelji trebaju platiti otkupni iznos pošiljatelju. Ova mjera uvedena je zbog povećanog broja prijevara prilikom kupnje putem oglasnika ili interneta, kao i radi zaštite potrošača.

Za pošiljke koje se šalju uz dopunsku uslugu „otkupnina“, kao i do sada, primatelj će primitak ovjeriti svojim potpisom, a iznos za otkupninu i poštarinu za doznačavanje otkupnog iznosa pošiljatelju predati radniku Hrvatske pošte.

Bitna mjera je da primatelj može odmah nakon primitka pošiljke, bilo na svojoj adresi bilo u poštanskom uredu, u nazočnosti radnika Hrvatske pošte otvoriti pošiljku kako bi se uvjerio da se u njoj nalazi sadržaj koji je platio. Ako to nije slučaj, Hrvatska pošta će na zahtjev primatelja sastaviti zapisnik o nepravilnosti pošiljke te će primatelj odmah ostvariti pravo na povrat plaćenog iznosa otkupnine i poštarine za doznačavanje otkupnog iznosa, a pošiljka će se vratiti pošiljatelju.

Više informacija dostupno je na sljedećem linku: https://www.posta.hr/sigurnija-kupnja-na-oglasniku-i-internetu/625.

Rep.hr: Imate li kakve podatke o broju povrata u ovakvim situacijama?

Hrvatska pošta: Ove godine zaprimljeno je 46 Zapisnika o spornom sadržaju. No to ne znači da se radi o krivotvorenoj robi, već da su te pošiljke nakon što ih je primatelj preuzeo, platio otkupninu i otvorio pred poštarom, utvrdio da naručeno ne odgovara dostavljenom. Poštar mu je vratio otkupni iznos, a pošiljke su vraćene pošiljatelju.

Komentar na cjelokupnu situaciju dobili smo i od društva Potrošač, u kojem su upozorili na rizičnost kupnje preko Facebooka:

"Kupnja putem Facebook-a vrlo je rizična kupnja jer potrošač ne može sa sigurnošću utvrditi da li se radi o pravom trgovcu koji aktivno sudjeluje na tržištu ili fizičkoj osobi koja se lažno predstavlja u ime nepostojećeg trgovca i prodaje „na crno“ proizvode loše kvalitete ili krivotvorene proizvode.

Naime, kupnjom putem službene web trgovine pojedinog trgovca potrošači mogu prethodnom provjerom utvrditi status trgovca tj. da li su objavljeni podaci o trgovcu, da li se radi o trgovcu sa sjedištem u EU ili izvan EU, da li aktivno posluje na tržištu (da li je upisan u Sudski registar Ministarstva Pravosuđa RH koji je dostupan putem interneta) i sl., a bilo kakve nepravilnosti i nezakonitosti prijaviti Tržišnoj inspekciji. Također, jedan od pokazatelja da se radi o prevari su nerealno niske cijene za brendirane proizvode te nepostojanje objavljenih informacija o trgovcu.

Pametnim izborom web trgovine kupac može eliminirati potencijalno rizične trgovce te ostvariti pravnu zaštitu u slučaju kršenja potrošačkih prava za kupnju na području Europske unije.

Kada dođe do prevare od strane fizičke osobe vrlo je teško ući u trag počiniteljima jer u pravilu potrošači nemaju nikakve podatke o „trgovcu“ stoga je vrlo teško ostvariti zaštitu putem nadležnih institucija. Također, naručena roba često se plaća pouzećem no kako se plaćanje vrši u trenutku pruzimanja paketa, kupac nije u mogućnosti prethodno provjeriti dostavljeni artikl i eventualno odbiti preuzimanje takve pošiljke.

Kako bi izbjegli moguću prevaru savjetujemo potrošačima da ne kupuju putem Facebook stranica, a u slučaju prevare obrate se policiji."

Društvo Potrošač upoznali smo s postojanjem Zapisnika o spornom sadržaju, odnosno mogućnošću otvaranja paketa pred poštarom, na što su podsjetili kako druge dostavljačke službe nemaju te opcije, pa ta mogućnost ovisi i o tome tko dostavlja paket.