Potpisana inicijativa - Hoće li električni brodovi spajati hrvatske otoke?

Potpisana inicijativa - Hoće li električni brodovi spajati hrvatske otoke?

Potpisivanje inicijative "Autonomni elektro-brodovi za pametne otoke i gradove" prvi je korak prema razvoju električnih brodova koji bi osigurali bolje veze hrvatskih otoka s kopnom.

Nju su danas na Fakultetu strojarstva i brodogradnje potpisali direktor tvrtke iCat Tomislav Uroda, dekan FSB-a Dubravko Majetić, dekan FER-a Gordan Gledec, direktor Centra za transfer tehnologije Boris Ćosić i ravnatelj inovacijskog cebtra Nikola Tesla Nedjeljko Perić. Na događaju su bili i državni tajnik Ministarstva gospodarstva Mario Šiljeg, pomoćnica Ministra mora Duška Kunštek i savjetnik u Ministarstvu turizma Igor Radić.

Kliknite za veću fotografiju:

Činjenica da se radi o inicijativi znači da u ovom trenutku nije sasvim jasno hoće li država u budućnosti doista naručivati te brodove, no njezino potpisivanje može se shvatiti kao korak u tom smjeru.

iCat već ima iskustva s gradnjom brodova na struju. Uroda je istaknuo kako je njihov solarCat koji trenutno operira na Mljetu bio prvi samoodrživi brod na svijetu. Električni brodovi koji su tema današnje inicijative ipak su dimenzijma nešto veći, s obzirom da je predviđena njihova gradnja u tri veličine uz kapacitet od 100, 200 ili 300 putnika. Za razliku od brodića na Mljetu koji se puni korištenjem solarnih ploča, oni bi se punili na punjačima u lukama. Punjači bi imali veliku snagu, ali bi funkcionirali bez vršnih opterećenja na elektro-distribucijsku mrežu.

Kliknite za veću fotografiju.

Ono što je zanimljivo je da bi već u prvoj fazi brodovi autonomno pristajali u luci povezujući se s tim punjačima. Što se autonomnosti u plovidbi tiče, ona će čekati neku kasniju fazu, s obzirom da postoji niz prepreka koje prethodno treba savladati, a one primarno uključuju aspekt sigurnosti, poput brige o izbjegavanju sudara s raznim vrstama plovila i kupača.

Cijena pojedinačnog broda iznosit će dva do pet milijuna eura ovisno o njegovoj veličini, a u iCatu se nadaju kako će inicijativa biti prepoznata od strane najviših državnih tijela, otočke zajednice i brodara. U gradnju takvih brodova moglo bi se krenuti i odmah, a prvi primjerci mogli bi biti gotovi tri godine od naručivanja.