Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje odgovorio je na upit rep.hr-a vezan uz nabavu IBM-ove opreme na natječaju vrijednom 27 milijuna kuna plus PDV.
Povod pitanju bio je stav Marka Rakara koji je uvjeren kako bi prelazak s s IBM-ovog mainframe na Intelovu platformu donio značajne uštede, a reakcije na društvenim mrežama pokazale su kako su IT-ovci podijeljeni oko te ideje. HZMO smo upitali zbog čega nisu prešli na neku tehnologiju koja bi Zavodu donijela znatne uštede, a ovo je njihov odgovor.
Spomenutom nabavom osigurava se trogodišnja podrška za središnje računalo Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje (HZMO), a ujedno se nabavlja i novo računalo kojim bi se osigurao kontinuitet poslovanja sukladno najvišim standardima informacije sigurnosti.
Središnje računalo u informatičkoj mreži HZMO-a okosnica je cjelokupnog IT sustava. Na njemu su smještene baze podataka s podacima ključnim za mirovinsko osiguranje i vođenje dugogodišnjih evidencija o aktivnim osiguranicima, umirovljenicima, korisnicima doplatka za djecu itd.
Mogućnost nadogradnje i korištenje novih verzija produkata za područje DB2 i IMS baza podataka nužno je kako bi se osigurao siguran i pouzdan rad s podacima. Rad središnjeg računala u HZMO-u omogućava operativni sustav i skup softverskih alata za automatsko upravljanje memorijama na magnetskim diskovima i kazetama, programskih jezika, komunikacijskog softvera, povezivanje periferne opreme, softvera za zaštitu i za praćenje rada središnjeg računala. Stoga je kontinuirana nadogradnja i korištenje produkata za navedena područja i temelj je sigurnog i pouzdanog rada središnjeg računala HZMO-a iznimno važna.
HZMO, pored IBM tehnologija, na kojem je zasnovano središnje računalo, koristi i niz drugih tehnoloških rješenja kao što su: Oracle, Linux, Microsoft itd.
Korištenje tehnoloških rješenja definirano je od strane proizvođača kroz različite modele licenciranja, koje kolokvijalno zovemo pravo korištenja. Bez obzira o kojem se sustavu radi za isti treba osigurati podršku u svrhu stabilnosti i kvalitete pružanja usluga.
Ne ugovaranje podrške za IT sustave znači da neke sustave ne smijemo koristiti te za njih nemamo odgovarajuću podršku, a dugoročno bi bili izloženi raznim rizicima. U tom kontekstu donosi se i plan nabave kako bi se ugovorila podrška na godišnjoj ili višegodišnjoj razini.
Nadalje, tehnološka transformacija sustava dugoročno se planira i provodi, a prijedlozi koje počivaju na modelu transformacije u relativno kratkom roku mogu imati nesagledive posljedice za kompleksan operativni sustav.
HZMO, zadnjih nekoliko godina, aktivno i kontinuirano radi na transformaciji IT sustava uvodeći nove e-usluge koje su dostupne pravnim i fizičkim osobama (e-usluge HZMO-a dostupne su na poveznici), a u tijeku je i projekt pod nazivom Modernizacija IKT podrške Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje – eHZMO, koji se sufinancira sredstvima Europskog socijalnog fonda, a koji će još značajnije dati obol digitalnoj transformaciji poslovnih procesa u HZMO-u.