Može li e-račun pomoći u razvoju kompanije?

Deseta konferencija o poslovnim procesima održana je danas u zagrebačkom hotelu the Regent Esplanade, a jedna od važnijih tema bio je e-Račun.

(Foto: Stefan Engel-Flechsig)

Pomoćnik ministra uprave zadužen za e-Hrvatsku i jedan od govornika konferencije Darko Parić istaknuo je kako je prošle godine isplaćeno 30 tisuća mirovina preminulim osobama te naglasio kako je to samo jedan od primjera nepotrebnog bacanja državnog novca. "S vrlo malo truda i angažmana mogu se riješiti veliki problemi" izjavio je Parić misleći na gubitke koji nastaju zbog ne povezanosti državnih tijela te smatra da će se standardizacijom i informatizacijom javne uprave riješiti problemi spore birokracije i korupcije.

Stefan Engel-Flechsig - član europskog foruma za e-račun koji za cilj ima učiniti strukturirane e-račune dominantnim načinom plaćanja u Europskoj uniji do 2018. godine, kao glavnu prepreku u tom poslu istaknuo je nepostojanje jedinstvenog standarda za e-račune u Uniji. Rad foruma je podijeljen na četiri dijela - praćenje broja izdanih e-računa, razmjenu iskustava i dobrih praksi u poslovanju sa svrhom pronalaženja najboljeg rješenja za standardni oblik e-računa, pronalaženje najboljeg rješenja pri naplati računa za kompanije u drugim državama te migriranje podataka na jedinstven model e-računa. Forum smatra kako bi prihvaćanje e-računa od strane javne uprave ubrzalo njegovo prihvaćanje kod privatnih i poslovnih korisnika. "Moralo bi biti moguće u Europskoj uniji koristiti isti e-račun, bilo u javnim ili privatnim procesima, neovisno o pružatelju usluge" smatra Engel-Flechsig.

Darko Gulija iz Nacionalnog vijeća za e-Poslovanje pokazao je kako su e-računi prilika za redizajniranje poslovanja pomoću managementa poslovnih procesa. Pri korištenju papirnatih računa gubi se vrijeme na njihovo dostavljanje i obradu, a dodatni gubici nastaju u slučaju pogrešnih podataka u računu. Korištenjem e-računa vrijeme dostave smanjuje se na sekunde, validacijom se smanjuje mogućnost pogrešnih podataka u računu, može se provjeriti je li račun uspješno dostavljen i plaćen, a ni ekološki aspekt korištenja e-računa nije zanemarljiv. "Nismo svijet dobili od naših roditelja već smo ga posudili od naše djece" - podsjetio je Gulija.

Uvođenjem e-računa bez promjena u poslovnom procesu ostvariti će se male uštede, no Gulija ističe kako promjenom poslovnog procesa kompanija ostvaruju ne samo velike financijske već i vremenske uštede. U zemljama koje već koriste e-račune pokazala se jedna velika prednost - oslobađanje financija iz lanca nabave. U P2P lancu "zarobljeno" je između dva do tri posto kapitala tvrtke, a - kako bi oslobodile novac - kompanije kupcima nude popuste za plaćanje računa u kraćem vremenskom roku. Neke kompanije su otišle korak dalje te dinamički određuju popuste ovisno o stupnju likvidnosti kompanije. Gulija je istaknuo kako je e-račun dobar poslovni projekt kojim kompanije mogu optimizirati svoj poslovni proces, no upozorio kako je to dugotrajan proces u kojemu je potrebno imati kratkoročne ciljeve za motiviranje zaposlenika. Gulija smatra da je motiviranost managementa ključni faktor za uspjeh provedbe promjena poslovnih procesa.