Megatrend poslovna rješenja ove godine slave 30 godina postojanja, što je bio dobar povod za intervju s njihovom predsjednicom Uprave Anđelkom Strajher.
Anđelka, Vi ste od samog početka u Megatrendu?
Skoro od početka. Nino Strajher je imao obrt za informatičke djelatnosti, iz kojeg je 1989. godine nastao Megatrend. Osnovao ga je s dva suosnivača, a ja sam se priključila 1991. godine. Kad je osnovan, Megatrend se bavio mrežama. Tržište mu je bilo područje cijele bivše Jugoslavije, 30 posto prihoda dolazilo je iz Hrvatske. Jako smo se smanjili tijekom rata, jer se smanjilo tržište i jer su dečki išli u rat, a prekretnica u poslovanju se dogodila 1995. godine kad smo promijenili djelatnost i postali distributer hardvera i softvera, prvo IBM-ovog, a potom i drugih dobavljača.
Koja je bila Vaša uloga?
Kao distributer smo imali prostora savjetovati IT firme i bilo je interesantno – sve nam je bilo novo i učili smo na vlastitim greškama. Od 1997. godine osim distribucije postajemo i servis izvan-jamstvenog popravka opreme. Bilo je sve zahtjevnije jer je raslo, bilo je sve više proizvoda i ljudi, no posao je postajao sve više logistički, a sve manje IT. Kroz vrijeme smo uvidjeli prostor za rast u drugim područjima IT-a te je tako nastala sadašnja tvrtka Megatrend poslovna rješenja. Poslovnom analitikom smo se počeli baviti 2001. a 2005. smo napravili i vlastiti data centar. Do prodaje distribucije 2012. godine to je bio ogroman pogon s puno ljudi i meni osobno je to bilo preveliko. Ovo što smo danas i kako radimo danas mi je puno draže.
Što vam je danas najdraže?
Dvije stvari koje volim, a kojima se premalo bavim su IBM POWER računala i analitika. U listopadu smo bili na IBM TECH University u Pragu i proveli jedan dan na Power AI hackathonu što mi je bilo zaista zabavno i veselilo me.
Kad već spominjete AI - tko su vam korisnici?
Enterprise firme – banke, retail, turističke firme, svi koji mogu ulagati u nekakav AI, kao i manje softverske kuće koje mogu koristiti naše resurse.
Kako biste ocijenili hrvatsko tržište po tom pitanju?
Postoje neke tržišne niše koje prate trendove i uspješne su i u svjetskim razmjerima, ali smo generalno u zaostatku za svjetskim tržištem. Hrvatsko tržište je malo, a tu su i problemi s državom – administracija je skupa i postavlja ograničenja. Vjerujem da bismo bili puno uspješniji svi skupa kad bi država poticala poslovanje umjesto što nas ograničava.
Izvozite li?
Megatrend danas ima četiri tvrtke – Megatrend poslovna rješenja, Megatrend Redok, Megatrend poslovne usluge i Cloudoniju. Najviše izvozi Redok koji se bavi razmjenom elektroničkih dokumenata, a posluje u Sloveniji, Srbiji i Njemačkoj. Megatrend poslovna rješenja većinu prihoda ostvaruju u Hrvatskoj, s napomenom da je pola prihoda data centra ostvareno od inozemnih tržišta.
Koliko je složeno imati svoj data centar?
Naš data centar je prvi komercijalni data centar u Hrvatskoj. Zaista smo puno naučili od prvog klijenta, a sad, kad to radimo već 15 godina, smo iskusni i kompetentni. Ponosni smo što svo to vrijeme nismo imali ni jedan ispad! Unazad šest godina imamo i svoj privatni cloud na kojem dajemo specifične usluge klijentima.
Interesantno je, u mnogim stvarima smo bili prvi – u nekima uspješno, u nekima prerano. Kao primjer dobre ideje koja se pojavila prerano je naš portal – naime 1997. godine smo razvili Internet portal na tada dostupnoj tehnologiji. Uključivao je poslovne vijesti, tečajnu listu, članke vezano uz poslovanje koji bi mogli biti korisni firmama… Nudili smo ga medijima, ali nije im bilo interesantno, nisu vidjeli zašto bi netko imao portal!
Što vam se još čini vrijedno spominjanja?
Prije skoro dvadeset godina smo prvi u regiji osigurali Power infrastrukturu za implementaciju SAP ERP-ova - gdje su cijeli razvoj i sandbox (testno okruženje op.a.) bili na našem računalu, a sad je to uobičajena infrastruktura.
Razvili smo vlastito EDI rješenje u B2B segmentu kojim se bavi naša tvrtka Megatrend Redok, a zatim i EDI u B2C segmentu u sklopu tvrtke Redok i račun. Megatrend Redok uspješno posluje već više od deset godina dok smo EDI u B2C segmentu prodali prije nekoliko godina.
Od ove godine razvijamo mladi tim data scientista. Do sad smo radili i radimo na nekoliko projekata, a svi su u određenoj fazi prototipiranja – manje su ili više završeni. Ti su proizvodi namijenjeni za šire tržište, van Hrvatske, za regiju odnosno i šire.
Od novijih, specifičnih i vrlo zahtjevnih, usluga izdvojila bih rad na data strategiji kod naših klijenata – upravo je u toku jedan takav projekt, a u pripremi još jedan.
Što je bitno za uspjeh?
Bitno je dobro znati i odraditi posao, osigurati i zadržati povjerenje klijenata. Također je bitno kontinuirano učiti, širiti kompetencije te se razvijati. Mislim da je kod nas bitno i to što imamo veliko iskustvo u radu u različitim industrijama te velik broj mladih ljudi koji su puni entuzijazma te se educiraju od starijih kolega, zajedno s njima rade i preuzimaju određene poslove i projekte.
Često se priča o kulturi neke firme. Razlike se vide već od atmosfere na poslu, pa do glazbe na partyju firme. Kako biste opisali ugođaj kod vas?
Mislim da je kod nas odlična atmosfera – pazimo da su radni uvjeti prikladni da ljudi usklade privatne i poslovne obaveze što se vidi i po priznanju „Poslodavac prijatelj obitelji“. Volimo se družiti i slaviti pa je uobičajeno da se rođendani slave u firmi, da se proslave i druga događanja koja ljudi jedni s drugima žele podijeliti.
Interesantno je da su neki od ljudi koji su prije radili kod nas otišli su u vendorske firme i svi su na jako dobrim pozicijama – rekla bih da se time vidi da dobro obrazujemo ljude.
Koja ste osobna očekivanja imali prije?
Zapravo ne znam, nikako nisam očekivala da ću postati predsjednica Uprave. S jedne strane je to čast, ali i obaveza. Strašno je opterećenje jer se osjećam odgovornom za sve te familije.
Što biste naveli kao najveće Izazove s kojima ste se susretali?
Nekoliko godina smo imali poteškoće doći do mladih ljudi. Objavom oglasa nismo uspijevali, pa smo počeli tražiti ljude za konkretne projekte i to se pokazalo dobrom metodom. Sada angažiramo studente za studentske prakse te ih, ako zadovolje na praksi, stipendiramo i/ili angažiramo preko student servisa.
Otkad se ne bavimo distribucijom imamo manje problema s naplatom, uglavnom poslujemo s velikim firmama i imamo dugotrajne odnose. Posao koji ugovorimo odradimo, upozoravamo na prepreke, kažemo redovno koliko će trajati i koštati, i što ugovorimo, to i izvršimo.