Digitalno poslovanje danas nije stvar izbora, nego nužnost koja može ali i ne mora osigurati opstanak poslovanja. Tvrtka mora shvatiti značenje digitalnog poslovanja i uvođenja novog tehnološkog rješenja.
Digitalno poslovanje se ne odnosi samo na ulaganje u digitalna rješenja u nadi da će primjerice webshop, web stranica, mobilna aplikacija i sl. automatski donijeti dodatnu prodaju ili zamijeniti dio postojeće radne snage.
Digitalizacija uključuje sve procese i aktivnosti unutar organizacije koje omogućuju digitalne tehnologije. Važno je razumjeti da digitalizacija ne donosi tzv. instant uspjeh, već je to proces koji donosi benefit u srednjem i dugom roku i koji nikada ne prestaje. Stalno se prilagođava i razvija sukladno trenutnim potrebama.
Također, mnoge tvrtke vjeruju da će im uvođenje digitalne tehnologije riješiti sve tekuće poslovne probleme i dovesti do rasta, dok je tehnologija samo alat kojim se može upravljati na dobar ili loš način.
Od presudne je važnosti razumjeti što donosi digitaliziranje poslovanja (navest ćemo najvažnije stvari):
– digitalizacija treba biti provedena iz potrebe poslovanja, bilo da se radi o pojednostavljenju poslovnih procesa ili zadovoljavanju potreba kupaca/klijenata
– digitalizacija je kontinuirani proces, a ne “one-time deal” koji će riješiti sve poslovne probleme
– digitalizacija zahtijeva organizacijsku promjenu u cjelini
– digitalno poslovanje je unikatno za svaku tvrtku – ne postoji jednako rješenje za sve
– digitalizacija nije opcionalna – tvrtke koje ignoriraju ovu potrebu će prestati postojati
Što želimo postići uvođenjem digitalne tehnologije?
Ako se radi o tehnološkom rješenju koje bi nam trebalo donijeti optimizaciju poslovanja kroz uštede, proces odluke o željenoj tehnologiji je prilično jednostavan. Popisat ćemo sve trenutne troškove i simulirati troškove u budućnosti nakon uvođenja nove tehnologije. Također ćemo ukalkulirati i pripremu organizacije za korištenje tehnologije.
Ako želimo postići veće prihode (a tko ne želi xD), proces odluke o tehnologiji, implementaciji iste i pripreme cijele organizacije je puno kompliciraniji i izazovniji.
Primjer – uvođenje e-commerce rješenja u poslovanje
Uzet ćemo za primjer uvođenje webshop rješenja u tvrtku koja se do sada bavila maloprodajom na fizičkoj lokaciji.
Logika managementa tvrtke govori da će samim uvođenjem online trgovine promet tvrtke narasti. Obično su i očekivanja velika jer su praćena narativom koji se pojavljuje u medijima i poslovnoj zajednici da je e-commerce iz godine u godinu u porastu, često se spominju i dvoznamenkaste godišnje stope rasta.
Tvrtka nakon toga razvije e-commerce rješenje i, nakon početne euforije, vrlo brzo dolazi do suočavanja s realnošću. Investirano vrijeme u upravljanje webshopom raste, prihod koji dolazi iz prodajnog kanala ne pokriva troškove, a da ne spominjemo fiksna ulaganja u produkciju webshopa.
Postojeća organizacija je dobila tehnološko rješenje bez prethodne pripreme kako i na koji način ju koristiti na adekvatan način. Istovremeno, u tvrtki ne postoji know-how kako upravljati procesima u marketingu, prodaji, nabavi, logistici…
Temeljni problem je nastao jer je tvrtka gledala finalni cilj i smatrala je da će samim razvojem i plasiranjem webshopa doći do njegova ostvarenja. Cilj koji su gledali je bio financijski, ali nisu pripremili organizaciju za postizanje cilja. Odjeli marketinga, prodaje, logistike, customer carea nisu znali koje ključne akcije trebaju raditi na svakodnevnoj bazi kako bi ostvarili preduvjete za postizanje finalnog cilja. Temelj za svaki poslovni pothvat je strategija!
Posljedica takvog pristupa je da će tvrtka kroz „learning by doing” uz stalnu frustraciju i trošenje sredstava kroz dug period doći do prave formule poslovanja. Ako u tom vremenu ne donese odluku da e-commerce ipak nije za njih i izađu iz tog segmenta poslovanja.
Dwizards poslovne konzultacije