Broj punionica za električna vozila značajno će se povećati u Hrvatskoj i Europskoj uniji od proljeća 2024. godine.
Istaknula je to na Facebooku udruga Strujni krug, koja navodi kako je prihvaćena europska Uredba o infrsstrukturi za alternativna goriva (AFIR). Na njoj se radilo od 2021. godine, a na izradi je sudjelovao i Strujni krug u sklopu europskog udruženja AVERE.
AFIR propisuje koliko koja članica Europske unije mora postaviti punionica struje za laka i teška vozila. Dio ciljeva se postavlja prema broju električnih i plug-in hibridnih vozila, a dio ciljeva obvezuje zemlje članice da postavljaju punionice na strateškim koridorima.
Na stranicama udruge pojašnjava se kako prvi dio regulative AFIR obvezuje zemlje članice Europske unije da postavi punionice u ekvivalentu snage 1,3 kW za svako registrirano potpuno električno vozilo te 0,8 kW snage za svako plug-in hibridno vozilo. Krajem svake godine, počevši od sljedeće godine, ovaj uvjet mora biti ispunjen prema rastu broja registriranih električnih i plug-in hibridnih vozila.
“Hrvatska je sredinom ove godine brojala oko 5.850 registriranih električnih vozila i oko 3.000 plug-in hibridnih vozila pa bi, prema trenutnoj situaciji, morala postaviti punjače ukupne snage 10.005 kW. To je naprimjer ekvivalent 200 brzih punionica s 50 kW snage ili 100 ultra-brzih punionica sa 100 kW snage“, objasnio je Hrvoje Prpić, predsjednik Strujnog kruga.
Pojasnili su i kako tek se ublažavanje ove mjere može zatražiti tek kad zemlja članica postigne udio električnih vozila od 15 posto u ukupnoj floti registriranih vozila, odnosno tek0 kad Hrvatska dosegne oko 270 tisuća električnih vozila.
Osim toga, plaćanje punjenja električnih vozila također bi zahvaljujući AFIR-u trebalo postati puno jednostavnije. Sve punionice snage veće od 50 kW, koje će biti postavljene nakon travnja sljedeće godine, morat će biti opremljene čitačima kartica za plaćanje ili imati uređaj za mogućnost beskontaktnog plaćanja karticom pa tako neće biti potrebe za brojnim aplikacijama.
Dosadašnje punionice takvih snaga također će morati biti opremljene takvim uređajima za jednostavnije plaćanje bankovnim karticama, ali Europska komisija je operatorima odlučila pružiti dvije godine da dodatno opreme dosadašnju infrastrukturu.
AFIR propisuje i ciljeve za postavljanje punionica na europskoj mreži prometnica TEN-T koja uključuje autoceste Ljubljana - Zagreb i Varaždin - Rijeka. Za osobna i laka dostavna vozila stajalište s minimalnom dostupnom snagom od 400 kW mora se do 2025. godine postaviti na svakih 60 kilometara, a barem jedna punionica na takvom stajalištu mora imati snagu 150 kW, dok su za kasnije godine standardi još viši.
Dodatne informacije dostupne su u priopćenju EU iz srpnja, kao i samoj Uredbi (PDF).