Hrvoje Bujas, suosnivač tražilice za nekretnine GoHome.hr u intervjuu za rep.hr otkrio je svoja iskustva o širenju u okolnim državama i najavio kako će njegova tvrtka pokretanjem novih proizvoda postati i tehnološka kompanija.
Za one koji ne znaju, čime ste se bavili prije pokretanja GoHome-a?
Od 1998. do 2005. godine radio sam u APN-u, vladinoj agenciji za promet nekretninama gdje sam između ostalog bio voditelj prodaje stanova POS-a, a od 2005. vlasnik sam i osnivač tvrtke Bujas i sin koja je s Nacionalom izdala pet CD vodiča na temu nekretnina & interijera. Od 2007 godine zajedno sa partnerima osnovao sam tvrtku Pravi Klik, te krenuli u avanturu zvanu GoHome.
Kad je i kako startao GoHome?
2007. godine odlučiti smo napravit tražilicu po principu Googlea, ali specijaliziranu za nekretnine. Prijatelj iz Luminusa tada nam je sugerirao neko univerzalno ime i nakon šest mjeseci rada krenuli smo sa GoHome.hr, nije bilo nikakve beta verzije.
Koliko je investirano?
U toj prvoj fazi investiran je intenzivan developerski rad i cca. 15.000 eura u kampanju. U svibnju smo imali pressicu, a u rujnu pregovore s fondom rizičnog kapitala Poteza Ventures. Od samog početka smo ostvarivali prihode i imali jasnu viziju širenja, što su bili ključni razlozi ulaska VC fonda.
Gledajući razne projekte, čini mi se kako ekipa ili pojedinci koji ih pokreću uvijek imaju neke jače i slabije strane. Koje su bile vaše prednosti?
Kroz APN i prodaju CD vodiča na temu nekretnina i interijera sam imao odličan networking i spremnu bazu, tu je bio i vrhunski tim koji je radio prodaju , a gotovo 90 posto onih koji su nam tada dali povjerenje ostali su uz nas i danas, neovisno o problemima na tržištu. S druge pak strane u samom developmentu smo imali odličan support i tim vrhunskih stručnjaka sa znanjem i problematike na tržištu nekretnina.
Proširili ste se na nekoliko država, izašli i iz granica bivše države. Je li to bio plan od početka?
Od prvog dana ideja je bila naći investitora i ići u ekspanziju. Uspjeli smo u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji postati startno mjesto za pronalazak nekretnina u Italiji smo u rastu, a Češka i Slovačka tek očekuju rast… Kopija hrvatskog modela nije se pokazala kao najbolji način u nekim od tih država, postoje različiti problemi: pa tako u Češkoj imamo problema sa pronalaskom pravog me
nadžera, Italija je ogromna država, a mi imamo ured samo u Milanu, potrebna su nam puno veća sredstva za širenje...
U većini država imamo strateške medijske partnere ( Panorama, IlSole24ore, Finance, Dnevnik, Nacional, Politika, Večernje Novosti, Novinky…), a na općoj razini smo od 9. mjeseca 2009. godine na break-evenu.
„BITNIJE JE IMATI PRAVOG ČOVJEKA NEGO ULAZ U DVIJE NOVE DRŽAVE“
Kad je rep.hr već i job site, upitat ću Vas i koliko je lako naći pravog zaposlenika u državi čiji jezik ne govorite?
Jako teško. Imali smo sreće u Sloveniji, imali smo preporuku, u Italiji smo imali sreću s nalaženjem osobe preko oglasa za posao, drugima nismo zadovoljni. Bitnije je imati pravog čovjeka nego ulaz u dvije nove države. U Češkoj menadžera plaćamo 1500 eura, a nemamo nikakve rezultate. Do sada smo promijenili četvoricu.
Oglasi očito nisu svugdje dobar način. Jeste li probali s agencijama za zapošljavanje tj, s Head huntingom?
To je jedna opcija, a druga je naći pravog «online igrača» koji će dati preporuku.
Kolika su bila dodatna ulaganja?
Uložilo se 600.000 eura u godinu i pol dana (2008. do ljeta 2009.), to je sustainable projekt, treba imati na umu da su 2009. i 2010. godina bile teške za tržište nekretnina.
NOVIM PROIZVODIMA CILJAMO NA SVJETSKO TRŽIŠTE
Što je s daljnjim razvojem GoHomea, što je s drugim projektima?
GoHome se planira još širiti na zemlje CEE, konkretno na Rumunjsku, Bugarsku, Poljsku…, a u priču je ušao i BICRO. Nema stajanja, potrebno je stalno ulaganje u development. Brzina i kvaliteta su bitni. BICRO sukreditira daljnji razvoj GoHome-a, a planiramo zaposliti još inženjera. Nova ideja Pravog klika je biti ne samo medijska nego i tehnološka kompanija.
Osim naše nove društvene mreže BeepHome koja je u alfa testnoj fazi, planiramo izbaciti i specijalizirani search box koji će se osim za nekretnine moći prilagoditi za sve vertikale (automobile, turizam, proizvode, poslove…). NLP (natural language processing) search box prva će predstaviti vodeći portal u Italiji - casa.it koja ima preko 250.000 nekretina čije je pretraživanje sada jako komplicirano.
Radi se o novom načinu pretraživanja koji ćemo mi postojećim portalima nuditi iznimno povoljno, a cijena korištenja ovisit će o broju proizvoda na web stranicama. Bit će gotov u devetom mjesecu i naša prednost je što on može ići svugdje ako postoji interes. U konačnici o nama ovisi hoćemo li se uspjet ubaciti na vodeće svjetske blogove i portale i plasirati naše nove proizvode. Kod ovog projekta će se puno brže vidjeti efekt nego kod projekata tipa GoHome. A sad – hoće li bit konkurencije, vidjet ćemo
, no zasigurno će kaskati za nama.
Vidim da se brzo širite, je li tvrtka došla već u fazu u kojoj Vam je problem imat sve pod kontrolom?
Daj Bože da imam brige o organizaciji. Za sad nemamo organizacijskih problema, nas je 13, a planiramo uskoro zaposliti i još 2 programera.
ZADNJA TRI INTERVJUA NA REP.HR: