Kontinuirani problem lažnih web trgovina i njihovih žrtava potaknuo je IT stručnjaka Ivana Vorasa da napiše donji tekst u kojem je naveo niz primjera kako bi olakšao korisnicima da prepoznaju prevare.
Lažnih web trgovina ima puno jednostavno zato što ih je lako uspostaviti. Isti oni alati koji omogućuju lako stvaranje poštenih web shopova, putem kojih i vi možete legitimno prodavati svoju robu, se mogu koristiti za stvaranje lažnih web trgovina. To nije pretjerano drugačije od toga da netko sa strane ceste u kvartu podigne štand na kojoj prodaje lošu robu i još “na crno” - samo online.
Problemi koji mogu nastati s nepoštenim web shopom, odnosno lažnim online trgovinama su:
- Mogu uzeti novac i ne isporučiti ništa
- Mogu uzeti samo vaš broj kartice i kasnije (ponekad znatno kasnije) pokrasti novce
- Roba može biti pokvarena / nefunkcionalna
- Roba može biti lažna / krivotvorena
- Roba jednostavno može biti loše kvalitete
Teoretski, postoji razlika između web shopova i trgovaca koji su posve pokvareni i lažni od onih koji su ili neorganizirani ili rade minimalno koliko zakonski trebaju, no za krajnjeg kupca je to često svejedno.
Prednost kupnje kod poznatih i dugogodišnje aktivnih prodavača je u tome što su vlasnici odn. direktori tih trgovina pokazali da se uspijevaju održati unatoč brojnim problemima koje svaki posao ima. Najveći problemi najčešće nisu u onome što neki posao zapravo radi nego u aktivnostima koje su "dodatne" ali ipak se moraju odvijati. Ako je posao prodaja, često problem nije sama prodaja, nego marketing, dostava i povrat / reklamacija proizvoda. Ako je posao proizvodnja, vjerojatno uključeni ljudi znaju proizvesti to što žele, ali su problemi opet prodaja, dogovaranje poslova, transport, certifikati i dozvole koje treba imati. Često su potrebne godine da se neki posao "uhoda" i omogući laku suradnju s njima. U ovom članku govorimo baš o "lažnim" trgovinama, web shopovima koji postoje samo zato da ukradu novac kupcima.
Ovo su načini na koje se može prepoznati lažna web trgovina, a u nastavku slijedi i analiza jedne takve trgovine:
- Ponuda je predobra da bude istinita. Bez obzira na sezone popusta i slično, nećete kupiti autentične cipele koje inače koštaju 350€ po cijeni od 39€. Nema takvog popusta.
- Web shop je čudan / jedinstven. Umjesto da se neki artikl prodaje na Amazonu, Etsyu, ili čak Ebayu, prodaje se na nekom web shopu sa neobičnim imenom, kojeg nitko ne nadzire. Takav web shop je vjerojatno podignut samo za potrebe određene prevare i nestati će kroz par dana ili par sati.
- Ne postoji informacija o tvrtki koja stoji iza web shopa. Po HR zakonima, svaki web shop (zapravo svaki web) treba imati podatke o tvrtki koja ga je objavila. Ako takva informacija ne postoji na web shopu, nemate nikakav način za kontakt tvrtke, vraćanje proizvoda ili korištenje garantnog roka za popravak proizvoda.
- Lažne informacije o tvrtki. Neki web shopovi imaju bezvezne adrese i imena tvrtki na web shopu - srećom. Googlanje takve adrese ili provjera postojanja firme u Sudskom Registru na će pokazati postoji li ona ili ne. Ponekad je to vrlo lako - npr. adresa koja je zapravo adresa poštanskog ureda ili DHL-a, a ponekad je teže.
- Logotip ili ime navodne firme jako podsjećaju na neku "normalnu" firmu. Ponekad čak tako očito da je sličan Amazonu, Facebooku i sl.
- Jednostavno web shop izgleda čudno. Ponekad je jednostavno "osjećaj" da nešto nije u redu dovoljno dobar.
Pri tome, uopće nema veze da li web shop naplaćuje karticama, bankovnom uplatom ili po pouzeću. Svi ti načini plaćanja imaju neke mehanizme provjere između kupca i prodavača koji nekad rade a nekad ne rade. Kad bi radili savršeno, ne bi bilo ovakvih prevara. Također danas više nema veze da li je lažni web shop na hrvatskom i ima hrvatsku domenu (nesto.hr) ili nema. ChatGPT savršeno prevodi između jezika, a postoje brojni načini na koje se može doći do .hr domene. U Hrvatskoj je nažalost i dalje najpopularnije plaćanje pouzećem, vjerojatno jer kupci misle da je najsigurnije. Apsolutno nije, a u EU se taj način plaćanja službeno gasi.
U primjeru slijedi jedan link kojeg sam dobio, za web shop koji ima osobine lažnog. Pošto nisam policajac ni sud, ne mogu 100% reći da je web doista lažan, nego samo svoje mišljenje da zadovoljava puno uvjeta putem kojeg bi ga korisnici mogli proglasiti lažnim. Radi se o shopu "beffino.com".
(Kliknite na fotografiju za veći prikaz u novom prozoru)
Ovo je stranica za prodaju jednog artikla, i detalji koji bi trebali uzrokovati "crvenu zastavicu" su:
- I brand i web su "nikad čuo" kategorije.
- Optimizirani su za prikaz isključivo preko mobitela - a na taj način je i teže procijeniti ili proučiti da li su elementi weba lažni.
- Web izgleda čudno, nedovršeno, nema logotipa, nema informacija o drugim proizvodima, nema "logiranja" korisnika, linkova na društvene mreže (Instagram, Facebook itd).
- Popust od 60% je izrazito velik
(Kliknite na fotografiju za veći prikaz u novom prozoru)
Na dnu stranice ("footer") se nalaze gore prikazane informacije. Tri su stvari na temelju kojih bi bilo dobro odmah diskvalificirati ovaj web shop:
- Nema imena firme, znači nema šanse za povratom, ili garancijom
- Adresa Zastavnice 38a Hrvatski Leskovac je adresa službe Overseas, ne neke firme
- Jedina pojava logotipa firme je ovdje na dnu stranice, i logotip podsjeća na Amazon
- Na stranici doista postoji link za povrat robe i jamstvo, ali on vodi na stranicu s ovim informacijama:
(Kliknite na fotografiju za veći prikaz u novom prozoru)
- Pogled u Sudski registar govori da firma "PJU d.o.o." ne postoji. Dakle opet nema šanse za kontaktiranjem, povratom ili garancijom. Također, informacije o povratu izgledaju ok ali su zapravo pogrešne. U HR, kupci koji su fizičke osobe imaju 14 dana da vrate proizvod a ne 30 ili dva mjeseca. Garantni rok za uređaje u cijeloj EU je minimalno 2 godine a ne 2 mjeseca.
(Kliknite na jednu od fotografija za veći prikaz u novom prozoru)
- Najosjetljiviji dio kupnje - plaćanje - u ovom slučaju ima neke neobične stvari:
- Ne koristi se neka renomirana tvrtka za plaćanje tipa Stripe, PayPal, WS Pay, Corvus Pay, Payway i sl. - nema nikakve informacije kako se plaćanje provodi. Sve sličice u ovakvom obrascu za plaćanje koje spominju McAfee, Norton, TRUSTe+ i slično ne znače baš ništa, pogotovo zato što ih se ne može kliknuti da bi se došlo do stvarne stranice McAfee-a i drugih servisa koje bi trebale "jamčiti" sigurnost. Općenito, take ikonice nigdje, pa ni na pravim shopovima, ne znače ništa za sigurnost.
- Usred obrasca za plaćanje su reklame za dodane proizvode i upsell. Ovo nitko normalan ne radi.
Uzevši sve ovo skupa, velike su šanse da je nešto čudno s ovim web shopom. Možda niti nije web shop nego samo skuplja brojeve kartica. U najmanju ruku, nedostatak informacija o firmi koja stoji iza njega znači veliki potencijal da se prodaje "na crno."
Blago rečeno, jako je teško dobiti svoj novac natrag ili reklamirati pokvaren proizvod kod ovakvog prodavača.