Faktograf će provjeravati točnost hrvatskih vijesti na Facebooku!

Faktograf će provjeravati točnost hrvatskih vijesti na Facebooku!

Kako bi suzbio širenje lažnih vijesti, Facebook je angažirao neovisne vanjske agencije koje provjeravaju vijesti koje su objavljene na toj mreži, uključujući i one napisane na hrvatskom jeziku.

Povod su europski izbori, a informacija o borbi protiv širenja netočnih vijesti objavljena je na Facebookovom blogu, a potom i podijeljena sa svjetskim medijima putem PR agencija. U njoj se navodi kako se dosadašnji program proširio s novih pet lokalnih provjeravatelja. To su Ellinika Hoaxes u Grčkoj, FactCheckNI u Sjevernoj Irskoj, Faktograf u Hrvatskoj, Observador u Portugalu  i Patikrinta 15min u Litvi. Te će organizacije provjeravati i ocjenjivati točnost sadržaja na Facebooku. Nakladnik Faktografa je GONG, a prema podacima iz impressuma, na njemu je trenutno zaposleno četvoro novinara.

Svi Facebookovi partneri u provjeri informacija licencirani su od strane Međunarodne mreže za provjeru činjenica (International Fact-Checking Network – IFCN), koja primjenjuje načela poput nepristranosti i transparentnosti izvora informacija. Ti su partneri ujedno i sudionici suradničke inicijative FactCheckEU koju vodi IFCN s ciljem provjere sadržaja vezano uz izbore za Europski parlament. Od danas će svi sudionici inicijative FactCheckEU moći pregledavati i ocjenjivati tvrdnje na Facebooku.

Facebookov program sad uključuje 21 partnera koji provjeravaju činjenice na 14 europskih jezika: danskom, engleskom, francuskom, grčkom, hrvatskom, litavskom, nizozemskom, norveškom, njemačkom, poljskom, portugalskom, španjolskom, švedskom i talijanskom. Kad provjeravatelj činjenica ocijeni vijest netočnom, Facebook je prikazujemo niže u News Feedu, znatno smanjujući njezino širenje te broj ljudi koji će je vidjeti. Stranice i domene koje će nastaviti dijeliti netočne vijesti također će vidjeti da se njihovo širenje smanjilo te da im je ukinuta mogućnost ostvarivanja zarade i oglašavanja. Time će se pomoći u zaustavljanju širenja netočnih vijesti koje su financijski motivirane. Iskustvo pokazuje kako je Facebook označavanjem vijesti netočnom, njezino širenje uspio smanjiti za 80 posto.

Navedeni program je dio trodijelnog procesa kojem je cilj unaprijediti kvalitetu i autentičnost vijesti na News Feedu. Facebook uklanja korisničke račune i sadržaj koji krši njihove Standarde zajednice (Community Standards) ili pravila oglašavanja (ad policies), smanjuje širenje netočnih vijesti i neautentičnog sadržaja poput senzacionalističkih, clickbait naslova te informira ljude pružajući im širi kontekst vijesti koje im se prikazuju.
 
Facebook je najavio i kako će u sljedećih nekoliko tjedana poduzeti dodatne mjere u cilju zaštite izbora u EU, uključujući:

Click-Gap: Sustav rangiranja u News Feedu koristi brojne signale kako bi osigurao da ljudi vide vijesti koje su im zanimljive i za njih relevantne. Nedavno je predstavljen novi signal pod nazivom click-gap, koji može prepoznati kreira li internetska stranica sadržaj niske kvalitete tako što uzima u obzir postotak svih klikova na nju te ih uspoređuje s brojem klikova koje dobiva s drugih stranica ili sa statusom stranice na internetu. Veća je vjerojatnost da stranice koje imaju velik nesrazmjer u klikovima kreiraju sadržaj niže kvalitete kao što su netočne informacije.

Dodatni podaci pod opcijom Context: Kako bi Facebook pomogao ljudima u procjeni kredibiliteta nekog članka, ranije je uveo opciju koja prikazuje više informacija o izvoru članka, poput podataka o autoru s Wikipedije ili mjesta na kojima je članak podijeljen. Dodatno će se uvesti podatak o tome je li stranica već ranije dijelila netočne informacije, kao i Indikatore povjerenja (Trust Indicators), odnosno poveznice koje osigurava autor, a koje pružaju uvid u njihove principe provjere činjenica, etički kodeks, politiku objave ispravaka te informacije o vlasništvu, financiranju i članovima uredničkog tima.

Obavještavanje o novim značajkama u rubrici Page Quality (Page Quality Tab): Kako bismo bolje informirali administratore stranica o Facebook politikama vezanim uz neprestano širenje netočnih informacija, pod rubrikom Quality tab (Page Quality Tab) dodane su informacije o kršenju pravila u tom području. Ako je stranica iznova objavljivala netočne informacije, smanjivat će se doseg njezinog cjelokupnog sadržaja na Facebooku te ukidati mogućnost oglašavanja ili korištenja proizvoda koji im omogućava ostvarivanje zarade. Rubrika Page Quality govori administratorima stranica jesu li ili nisu pretjerano širili netočne informacije te jesu li blizu ostvarivanja statusa onih koji krše pravila. Uskoro će se dodati i mogućnost da administratori vide i smanjuje li se doseg na njihovim stranicama uslijed dijeljenja članaka sa senzacionalističkim i clickbait naslovima.

Informiranje administratora grupa o Facebookovim alatima za sprečavanje širenja netočnih informacija: Uskoro će i administratore grupa biti obaviješteni o tome da je provjeravatelj činjenica pregledavao netočan sadržaj objavljen u njihovim grupama. Smanjit će se doseg sadržaja grupe u News Feedu ako će grupa učestalo dijeliti netočne informacije na vrlo sličan način na koji ćemo to raditi kad je riječ o stranicama i domenama koje učestalo dijele lažne vijesti.

U konačnici, Facebook unapređuje način na koji prepoznaje sadržaj u kojem se nalaze informacije koje su provjeravatelji činjenica već označili kako bi i njemu smanjili doseg. One stranice koje dijele takav sadržaj obavijestit će o tome da su podijelili netočne informacije na vrlo sličan način na koji bi obavijestio i ljude koji dijele takav sadržaj.

Netočne informacije vrlo su kompleksan i rastući problem i Facebook puno ulaže u daljnji napredak jer vjeruje u osiguravanje prostora za raspravu između građana tijekom izbora. Nastavit će poduzimati korake kako bi osigurali da ta rasprava bude sigurna, autentična i točna.