e-Liste čekanja sustav su napravljen kako bi građani mogli lako pronaći ustanovu u kojoj će najbrže biti naručeni na neki zdravstveni postupak, no u praksi on apsolutno ne funkcionira zbog netočnih podataka.
U teoriji, preko web stranice e-Liste čekanja, građani bi trebali izabrati određeni pregled ili pretragu i u samo par klikova vidjeti koliko je vrijeme čekanja u kojoj bolnici.
Javnost kao najveći problem doživljava činjenicu da je vrijeme čekanja za veliki broj postupaka veliko, ali je još gore što su i ti podaci često netočni i znatno veći nego je napisano. Kako bi provjerio kolika su odstupanja, rep.hr je uzeo primjer oftamološkog pregleda i u svibnju usporedio stanje na eListama čekanja sa stvarnim informacijama iz bolnica.
Uputnicu za pregled tada smo poslali na adresu četiri zagrebačke bolnice. U tom trenutku e-Liste čekanja pokazale su da se na pregled najmanje čeka u KBC Zagreb, odnosno na Rebru. No, iako je u e-Listama čekanja bilo navedeno kako se čeka samo 11 dana, iz Rebra je došao predloženi termin u travnju 2021. godine, odnosno 312 dana kasnije nego je navedeno. (Screenshotovi stanja u eListama prikazani u galeriji u dnu članka napravljeni su prilikom slanja upita drugim bolnicama 10 dana kasnije, zbog čega se na njima za Rebro navodi 27 dana čekanja op.a.)
Prema listama čekanja, na isti pregled u KB Dubrava čeka se 15 dana, a u praksi je situacija bila još gora - prema njihovom odgovoru nije se uopće moguće naručiti dok se ne riješe propušteni termini. Jasno je da je korona virus negativno utjecao na vremena čekanja, no tema ovog članka nisu nevjerojatne dužine čekanja na najobičnije preglede, nego činjenica da su e-Liste čekanja neupotrebljive u kontekstu traženja bolnice u kojoj se najmanje čeka, jer podaci navedeni u njima uopće ne odgovaraju stvarnosti.
Prema e-Listama čekanja, na oftamološki pregled KB Merkur čeka se 58 dana. Koliko je zapravo vrijeme čekanja nismo doznali jer su u odgovoru naveli kako oni rade oftamološki pregled samo dijabetičarima, što je sasvim korektan odgovor, ali bi bilo još bolje kad bi takva informacija bila dostupna unutar e-Listi čekanja, no to je manji problem.
KB Sveti duh sa svojih 326 dana čekanja u sustavu e-Liste čekanja izgledao je kao ustanova koja možda navodi točan broj dana do prvog slobodnog termina, no oni nisu niti odgovorili na mail vezano uz naručivanje.
Drugim riječima, od četiri bolnice, jedna nije odgovorila, druga nije zabilježila termin iz opravdanih razloga, treća trenutno uopće ne prima pacijente, a četvrta ima 30 puta više dana čekanja nego sami navode u e-Listama čekanja. Iako se radi o malom uzorku, znatno duža čekanja nego je navedeno u e-Listama uočili smo u više navrata i prije epidemije korona virusom, pa se ne radi o iznimkama.
Iz pozicije promatrača, teško je zaključiti zašto podaci ne odgovaraju stvarnima. Kako bi bilo jasnije kakvo je točno stanje u bolnicama i hoće li se stanje s vremenom popraviti, Ministarstvu zdravstva poslali smo upit sa sljedećim pitanjima:
1) Smatra li Ministarstvo zdravstva da su podaci o danima čekanja na pojedine postupke koji se trenutno nalaze u e-listama čekanja točni podaci i u kojem (barem okvirnom) postotku?
2) Ako su za navedene podatke odgovorne bolnice, postoji li ikakva kontrola i sankcije za bolnice kojima podaci o danima čekanja u praksi jako odstupaju od onih u sustavu?
3) Postoje li neki opravdani razlozi zbog kojih stvarni podaci odstupaju od onih u sustavu, i - ako postoje - hoće li ministarstvo ili bolnice poduzeti neke korake kako bi se ta odstupanja otklonila?
Nisu odgovorili.