Facebookovu virtualnu valutu, Kredite, do sada su mogli koristiti samo najveći igrači na području razvoja Facebook aplikacija odnosno igrica poput Zynge i njihove najpopularnije igrice FarmVille. Od sada to mogu svi.
Tržište od pola milijarde potencijalnih kupaca
Facebookovi Krediti virtualna su valuta koja je konačno izašla iz beta faze što znači da je može implementirati bilo tko u svoje aplikacije. Time je Facebook u potpunosti liberalizirao svoj monetarni sustav i omogućio bilo kome na svijetu da prodaje bilo što u svojim aplikacijama. Sustavi naplate putem weba postoje već godinama, no ovo je posebno zbog same činjenice što je sustav naplate sada na samom Facebooku. To znači da se Facebook kao platforma brine o određenim stvarima umjesto vas, poput stvarne naplate korisnicima putem kreditne kartice, jer korisnici, šopingirajući okolo po Facebooku s Kreditima, te kredite ipak moraju kupiti od Facebooka sa svojim pravim novcima. Dakle, osim što je developerima olakšan razvoj takve aplikacije po pitanju naplate, korisnicima je olakšana kupovina jednom kad od Facebooka nakupuju kredite i onda ih po aplikacijama nemilice troše. Drugi veliki plus je pola milijarde, i više, potencijalnih kupaca. Nitko na svijetu vam to ne nudi. Uz jedan od marketinški najviralnijih sustava koji postoje, beskrajne gomile kupaca, vrlo pojednostavljenim sustavom naplate i dobrom idejom, uspjeh je vrlo izgledan.
Facebookova provizija 30 posto
Naravno, postoje određena ograničenja i pravila koje je postavio sam Facebook. Prvo i najveće pravilo je da Facebook uzima 30 posto od svih prihoda ostvarenih putem kredita. To zvuči jako puno i u potpunosti onemogućuje prodaju stvarnih proizvoda ili usluga, jer zašto bi netko kupio čokoladicu za 10 kuna na Facebooku, kad ju može kupiti na stranici proizvođača za sedam kuna. No ako prodajete virtualna dobra poput virtualnih krava ili virtualnog namještaja, tih 30 posto ne predstavlja neki veliki problem.
Postoji tu još dosta pravila koje možete pročitati ovdje, a ona najbitnija su da vam sve ostvarene prihode Facebook isplaćuje na kraju mjeseca, a ako je iznos manji od 100 dolara onda se prebacuje u sljedeći mjesec. Zatim, nije moguće ostvarivati velike prihode a da vas Facebook ne uoči, čime je donekle riješeno pranje novca ili neke druge nelegalne aktivnosti. Moguće je i prijaviti aplikaciju ako ste prevareni. Facebook si daje za pravo i da sva ta pravila mijenja i prilagođava kako mu paše, a jedan kredit korisnike košta 10 američkih centi.
Za veći prikaz kliknite na sliku
Implementacija Kredita moguća je putem Facebookovog API-ja. Službena dokumentacija o tome kako to napraviti je ovdje, no vrlo je poznato da su Facebookove API dokumentacije nepotpune i površne, tako da sve developere koji će u budućnosti implementirati kredite u svoje aplikacije vrlo vjerojatno čekaju tko zna kakvi problemi na tom putu, te se nadamo da će biti voljni blogati i forumirati o tim problemima i njihovim rješenjima.
Idealno za Facebook igre
Jedno je sigurno, trenutno su Krediti najpogodniji za korištenje u Facebook igricama. Obzirom da u igricama ne prodajemo nešto što je netko proizveo vlastitim rukama, nego nešto što se prozvodi iz ničega, čega možemo proizvesti neograničeno mnogo i za što ne plaćamo apsolutno nikakve troškove (dakle, sva virtualna dobra koja se daju kupiti u takvim igricama), ne smeta nas toliko Facebookova provizija na sve što prodamo. No kad se radi o prodaji stvarnih proizvoda, pa bilo da se radi o kemijskim olovkama ili komadu softvera, Facebookovih 30 posto provizije u potpunosti predstavlja prepreku i kompromis na koji ne želimo pristati, pogotovo kad znamo da imamo drugog izbora. No vjerujem da se tu spremaju promjene, jer trenutno su Krediti omogućeni isključivo u okviru iFrame Facebook aplikacija, ali i ne na Facebook Connect sajtovima. Sumnjam da će se Krediti zadržati samo na tome, a kao i sve do sada, u stilu Facebooka koji osvaja svijet, tako će i ovime osvojiti svijet u trenutku kada omoguće Kredite za Facebook Connect i drastično smanje svoju proviziju.
Od 1.3.2011. Facebook zahtjeva od svih developera koji su razvili aplikacije sa sustavima naplate da uključe Kredite kao jedan od ponuđenih sustava, a za one koji se odluče da im Krediti budu jedini sustav naplate, čekaju određene beneficije (PDF).
Još uvijek bez isplate u Hrvatskoj
A što se tiče nas u Hrvatskoj, Krediti su za sada još uvijek opcija koju ne možemo u potpunosti koristiti u svojim aplikacijama. Doduše neki će moći, i to oni koji imaju bankovni račun izvan granica Hrvatske, primjerice u Italiji, Austriji, Poljskoj, itd. Facebook je isplatu prihoda ostvarenog putem Kredita regulirao na način da svaki developer koji je postavio aplikaciju mora za istu u njenim postavkama odrediti firmu na čiji će se račun svaki mjesec slijevati prihod s Facebooka. Da bi mogli odrediti na koju firmu će se novci uplaćivati morate ju i prijaviti na Facebooku. To ne predstavlja nikakav problem jer vam se odmah pod klik miša "turne" link na formu gdje upisujete podatke o svojoj (ili nečijoj drugoj) firmi. U formi ispunjavate podatke o firmi (Company Information) bila ona vaša ili ne, ispunjavate podatke o osobi (Business Owner Information) koja je na nekoj razini intelektualnog vlasništva vlasnik te aplikacije, te ispunjavate podatke o banci (Bank Information) tj. bankovnom računu firme. Facebook na više mjesta navodi da podaci koji se upisuju u formi i njenom bankovnom računu moraju biti isti oni podaci koje upisujemo u poreznu prijavu za svoju firmu. U ovom zadnjem dijelu, gdje ispunjavate podatke o banci, nalazi se prepreka za sve nas iz Hrvatske, a to je da Hrvatske još uvijek nema na popisu država na čije banke Facebook uplaćuje novce. No na popisu su Italija, Austrija, Francuska, Njemačka, Poljska, Češka, itd.
Za veći prikaz kliknite na sliku
Ova prepreka je privremena i potrebno je strpiti se kad će Facebook početi slati novce i kod nas, ali to nas ne sprječava da do tada ne pripremimo svoje aplikacije i u njih ne implementiramo Kredite. Facebook je svima omogućio testiranje plaćanja bez obzira iz koje smo države. Potrebno je u postavkama aplikacije navesti koji su to testni korisnici i njih možemo staviti i maknuti koliko god želimo i koje god želimo. Ti korisnici su tada u mogućnosti koristiti onaj dio aplikacije koji obrađuje naplatu te mogu proći kroz sve te platne procese kao da su se stvarno dogodili no ipak im neće biti ništa naplaćeno.
Facebookovi Krediti definitivno imaju ogroman potencijal postati primarna globalna virtualna valuta. Sa najvećim brojem korisnika koji koriste platformu i platformom koja je sve to pojednostavila do neviđenih granica ostaje samo na Facebooku da razmisli koliku će nam proviziju naplatiti.