Najuspješniji sektor po pitanju web trgovine u Hrvatskoj je turizam, a veličina prometa hrvatskih web trgovina po jednoj od procjena oko 350 milijuna kuna.
Kako web trgovina u Hrvatskoj bilježi stalni rast, a u javnosti se rijetko spominju ikakve brojke vezane uz tu tematiku, kontaktirali smo neke hrvatske Payment Gatewaye i postavili im nekoliko osnovnih pitanja. Nešto opširnije odgovorili su T-comov PayWay i Ouroboros, vrlo kratki odgovor poslao je RBA e-ToMiTreba, a WebTehov WebPay nije poslao odgovor do dogovorenog roka, te ćemo ga objaviti naknadno ukoliko ga dobijemo.
U Hrvatskoj oko 700 web trgovina
Na pitanje o broju online trgovina u Hrvatskoj, T-Com je izašao s procjenom od njih 650, a Ouroboros sa 700 do 750. T-Com ima ugovore s njih preko 300, Ouroboros s oko 350 pravnih osoba (što može značiti i više web trgovina op.a.), a RBA s njih preko 350 (uz napomenu kako se neki naši sugovornici tvrde kako RBA-ov podatak nije točan te se u njihovom slučaju radi o puno manjem broju op.a.)
Godišnji rast oko 60 posto
Podatke o veličini prometa preko njihovih sustava u Hrvatskoj u 2010. i 2009. godini otkrio je jedino Ouroboros koji te podatke i inače objavljuje na svojoj web stranici. Božo Juretić iz te tvrtke rekao nam je kako je promet u 2010. godini iznosio šest, a u 2009. godini 3,5 milijuna eura, dok u T-Com-u nije otkrio iznos prometa preko PayWaya, ali je porast s 2009. godine na 2010. iznosio oko 60 posto.
Juretić procjenjuje kako ukupan promet online kartičnog plaćanja za sve kartične brandove na hrvatskim web dućanima iznosi oko 350 milijuna kuna.
Najjači sektor - turizam
Konkretna imena stranica s najvećim prometom nitko nije htio otkriti, no na pitanja o sektorima s najvećim prometom sva tri Payment Gatewaya na prvo mjesto stavljaju turizam. Zanimljiva je to informacija s obzirom na raniji podatak kako samo Kolektiva drži 15 posto cijele hrvatske web trgovine. Martinu Usmiani iz Kolektive upitali smo otkud im taj podatak, te nam je rekla da je izvor T-Com.
Iz T-Comovog PayWaya poručuju kako se bilježi porast kod prodaje on-line osiguranja, oglasnog prostora i u grupnoj kupovini, a navode i maloprodaju roba za koju vjeruju da ima još potencijala. Hrvatski građani više kupuju robu na inozemnim web stranicama. Ouroboros nakon turizma ističe online usluge i maloprodaju, a RBA djelatnosti vezane uz informatiku.
Kako bismo procijenili koliko ima ozbiljnih web trgovina, upitali smo koliko web stranica bilježi godišnji promet veći od milijun kuna. U slučaju T-Coma tih stranica ima stotinjak (uz napomenu da neke imaju puno veći promet), dok iz Ouroborosa kažu kako ne znaju točan broj ali se ne radi o značajnijem broju.