Hanfa organizira savjetovanje za investicijske fondove

Savjetovanja za predstavnike društava za upravljanje investicijskim fondovima te za predstavnike Udruženja za poslovanje i posredovanje na financijskim tržištima organiziraju Hanfa i HGK drugog odnosno trećeg travnja 2009. godine, objavila je Hanfa.

Oba savjetovanja će se održati u vijećnici HGK u devet ujutro.

Teme koje za sastanak s predstavnicima investicijskih fondova najavljen za četvrtak predlaže Hanfa su: pripajanja otvorenih investicijskih fondova s javnom ponudom; kodeks Udruženja vezano na limite ulaganja u pojedene vrste vrijednosnih papira s obzirom na vrste i podvrste otvorenih investicijskih fondova s javnom ponudom obveze društva za upravljanje i rok za usklađenje; garancijski fond (članak 58. Zakona o obveznim i dobrovoljnim mirovinskim fondovima); obveze društava prilikom prekoračenja ograničenja ulaganja propisanih zakonskim odredbama (članak 73. Zakona o obveznim i dobrovoljnim mirovinskim fondovima); warehouse- praćenje transakcija obavljenih kroz warehouse u dnevnim NAV izvještajima; utjecaj povlačenja dionica ili drugih vlasničkih vrijednosnih papira s uvrštenja na uređenom tržištu na portfelje fondova, te potreba za izmjenama u legislativi koja ne poznaje termin delistirane dionice i vrednovanje (nelikvidnih vrijednosnih papira u portfeljima fondova, korištenje trade cijene u situacijama kada izostaje bid cijena). Udruženje društava za upravljanje investicijskim fondovima zatražilo je da jedna od tema bude usklađivanje društava za upravljanje investicijskim fondovima sa Zakonom, zbog značajnih otvorenih pitanja koja su se pojavila, a posebice u svjetlu obveze formalnog izvještavanja Hanfe o usklađenju.

Na savjetovanju s predstavnicima Udruženja za poslovanje i posredovanje na financijskim tržištima zakazanom za petak Hanfa je za temu predložila postupak usklađenja sa odredbama Zakona o tržištu kapitala, dok je Udruženje predložilo sljedeće teme:

1. Postupak izdavanja vrijednosnih papira (obveznice, dionice).
2. Izvještavanje klijenata i Agencije o evidentiranim nalozima te izvršenim transakcijama.
3. Sprječavanje sukoba interesa.
4. Postupak izdavanja vrijednosnih papira.
5. Da li će HANFA u bilo kojem slučaju imati mogućnosti donošenja odluke o izmjeni, otkazivanju ili poništenju transakcije? Da li će isto biti moguće neovisno o tome da li je riječ o transakciji s uređenog tržišta, MTP ili OTC transakciji?
6. Možete li konkretizirati što znači zbirna pohrana? Tko predaje financijske instrumente u zbirnu pohranu, da li je moguće povlačenje financijskih instrumenata iz zbirne pohrane i tko snosi troškove zbirne pohrane, da li se i na koji način takvim financijskim instrumentima može trgovati na MTP-u (na MTP-u kojim upravlja ZSE se ne može) ili su moguće OTC transakcije ili samo prijenosi putem preknjižba kroz Depozitorij?
7. Da li SKDD može bez obzira na odredbu čl. 7. st. 5. Zakona o konačnosti namire (koja dopušta da se u slučaju otvaranja postupka zbog insolventnosti nad sudionikom sustava za namiru financijskih instrumenata raspoloživa novčana sredstva ili financijski instrumenti na njegovom računu za namiru mogu iskoristiti za ispunjenje njegovih obveza u sustavu na dan kad je postupak otvoren) u trenutku primitka obavijesti HANFE/HNB-a o otvaranju postupka zbog insolventnosti nad sudionikom sustava zaustaviti namiru svih njegovih naloga za koje je nastupio dan namire i prema Pravilima i Uputama SKDD-a su konačni i neopozivi, a uslijed čega bi sve te transakcije ostale nenamirene?
8. Da li je planirano nekim pravilnikom propisati način, rokove i oblik dostave podataka Središnjem depozitoriju odnosno Središnjem registru o transakcijama za koje burza/operater MTP-a sukladno čl. 535 odabere neki drugi sustav poravnanja i namire (umjesto sustava SKDD-a). Sustav poravnanja i namire koji je različit od SKDD-a mora podatke za financijske instrumente za koje je SKDD Depozitorij dostaviti SKDD-u radi promijene imatelja vp.
9. Tko se, o s obzirom na čl. 61. ZTK-a smatra institucionalnim ulagateljem i na koji način će ubuduće netko dokazivati da je institucionalni ulagatelj?
10. Koje ovlasti ima društvo za upravljanje otvorenim investicijskim fondovima s javnom ponudom kada upravlja portfeljem ulagatelja? Na koji način to društvo upravlja računom portfelja na kojem su vrijednosni papiri ulagatelja, da li naloge vezane za te vrijednosne papire izvršava neposredno ili putem investicijskog društva ovlaštenog za izvršavanje naloga za račun klijenata? Pozicije na računu portfelja mogu biti registrirane samo sa članom sudionikom koji upravlja tim računom, što bi značilo da ih on mora moći izložiti prodaji. Da li ovo društvo za upravljanje otvorenim investicijskim fondovima ima pristup ugovornim preknjižbama u SKDD-u? Da li je ovo društvo nužno ovlašteno radi upravljanja računom portfelja držati novac i/ili financijske instrumente klijenata? Da li je dopustivo prema ZTK-u vrijednosne papire kojima se upravlja temeljem ugovora o voñenju portfelja držati na skrbničkom računu?
11. Na koji način će SKDD moći znati da li je opravdan i uredan zahtjev za primitak u članstvo subjekta koji sukladno odredbama ZTK ne treba odobrenje za rad HANFE odnosno HNB-a (investicijsko društvo/kreditna institucija sa sjedištem u državi članici koja ustroji podružnicu u RH ili je ovlaštena neposredno pružati investicijske usluge i obavljati investicijske aktivnosti u RH) kad HANFA u registru društava koji vodi prema čl. 10. st. 3. ne vodi i društva koja imaju odobrenje nadležnih tijela u državama članicama? Iz odredbe čl. 10. st. 3. ne proizlazi da se u registar ne bi upisivala i ta društva, ali iz čl. 1. Pravilnika o sadržaju, obliku i načinu voñenja registra osoba ovlaštenih pružati investicijske usluge i obavljati investicijske aktivnosti vidljivo je da se ne vode. Smatramo da potrebna je odgovarajuća izmjena Pravilnika o voñenju registra tako da budu njime obuhvaćeni i subjekti koji ne trebaju odobrenje za rad u RH. U protivnom postavlja se pitanje gdje će biti evidentirana ta društva, a kako bi se znala njihova ovlaštenja?
12. Iz obrasca ZOR-1 koji je prilog Pravilnika o sadržaju zahtjeva za izdavanje odobrenja za rad investicijskom društvu, te o uvjetima i sadržaju zahtjeva za izdavanje odobrenja za rad brokeru i investicijskom savjetniku, proizlazi da društvo koje podnosi zahtjev mora biti član SKDD-a već u tom trenutku (točka 12. Naziv središnjeg klirinško depozitarnog društva kojeg je Društvo član, Naziv SKDD-a, Datum ulaska u članstvo, Oznaka člana) – isto nije moguće jer kako provesti postupak primitka u članstvo kad u tom trenutku nije poznato za koje inve. usluge i aktivnosti će društvo uopće dobiti odobrenje?
13. SISTEMATSKI INTERNALIZATOR – što je točno, da li će se ponašati kao svojevrsni MTP, dostavljati datoteke?
14. Je li, prema odredbama ZTK, moguća privatna ponuda vrijednosnih papira i možete li navesti jedan primjer takve ponude?
15. Da li ista osoba zaposlena u društvu može obavljati poslove upravljanja rizicima i poslove interne revizije?
16. Informacije o promjenama u postotku glasačkih prava (čl. 413 – 427 ZTK) – Što kada se radi o promjenama skrbnika? Pretpostavka je da ako nema promjene vlasništva da nema potrebe izvještavati.
17. Službeni registar propisanih informacija (čl. 441 ZTK) – Kada će navedeni registar (kojeg Agencija treba voditi na svojim stranicama) profunkcionirati jer bismo u njemu trebali moći pronaći sve informacije o korporativnim akcijama?
18. Može li neko društvo sada prijeći u status vezanog zastupnika i da to bude za drugo društvo koje se još nije uskladilo sa novima Zakonom; na koji način i uz koju proceduru?