Najveća besplatna škola programiranja u Hrvatskoj završila dodjelom nagrada

Najveća besplatna škola programiranja u Hrvatskoj završila dodjelom nagrada

Peta generacija koju čini više od 400 učenika iz 20-tak osnovnih i srednjih škola s područja Splitsko-dalmatinske županije, uspješno je završila najveću šestomjesečnu besplatnu školu primijenjenog programiranja u Hrvatskoj - EDIT CodeSchool u organizaciji projekta ICT županija. 

Na završnoj svečanosti održanoj danas na Prirodoslovno-matematičkom fakultetu u Splitu svima njima dodijeljene su zaslužene diplome o završetku ovog zahtjevnog programa, a najperspektivnijima u čak šest kategorija i atraktivne nagrade u vidu dronova, pametnih satova, tipkovnica i miševa.

Najboljim završnim timskim radovimaosnovnoškolaca na temu digitalizacije, odnosno razvoja inteligentnih web aplikacija - RIWA (osnovne umjetne inteligencije u računalnog vida) te najboljim projektima srednjoškolaca koji su svladali osnovni, srednji i napredni tečaj, odnosno znanja i vještine od osnova HTML-a, CSS-a i JavaScript-a do programiranja web aplikacija koristeći Bootstrap, ReactJS, NodeJS i baze podataka, dodijeljene su i prigodne nagrade.

Također, na završnoj svečanosti učenicima u dvorani polaznici su prezentirali i neke naprednije učeničke projekte koji uključuju korištenje robota, umjetne inteligencije i računalnog vida. A stariji EDIT CodeSchool polaznici su prezentirali i neke napredne projekte koje rade u području Web 3.0 korištenjem blockchain tehnologija ili projekt izrade prihološkog profila korištenjem Virtual Reality tehnologije. To je izuzetno važno jer vršnjaci najbolje mogu motivirati učenike da se i oni uključe u napredne tehnološke aktivnosti, a prilika ne nedostaje već i u programima EDIT CodeSchool.

Iskustva polaznika tečaja, autora nagrađenih radova i mentora

Marija Oreb, učenica Osnovne škole Split 3 autorica je upravo aktualnog projekta "Prepoznavanje pobjednika Eurosonga" za što se poslužila "pametnim" robotom koji uz to pjeva i pleše.

- Gledam Euroviziju, zanimljiva mi je i htjela sam povezati ono što volim s informatikom. Ponekad je bilo teško, htjela sam odustati, ali sam se onda fokusirala na ono što je bitno. Nije mi bilo teško usklađivati redovnu nastavu s EDIT CodeSchoolom jer smo to radili subotama, a pred kraj i tijekom tjedna. Ali, vjerojatno ću se vratiti i dogodine, poručila je Marija Oreb.

Luka Budimir, učenik je 6. razreda OŠ fra Pavla Vučkovića Sinj za svoj projekt "Prepoznavanje logotipa društvenih mreža", koji je radio s prijateljem Dinom Runje, kao nagradu dobio je pametni sat. Jednako su prošli i njihovi kolege Duje Klarić Kukuz i Katarina Čarić za projekt "Prepoznavanje gljiva".

- Program prepoznaje jesu li gljive otrovne ili ljekovite, pojasnio je Kukuz.

Luce Jeričević, učenica 1. razreda III. gimnazije Split, koautorica je projekta "Digitalizacija zvuka" zajedno s kolegom Janom Modunom.

- Napravili smo web stranicu o digitalizaciji zvuka gdje smo rekli nešto više o toj temi kroz povijest i datoteke. Samo na momente je bilo malo teže zbog škole i ostalih obveza. Tada smo razmišljali nastaviti ili ne i završili smo. Sam tečaj nije naporan, već su tu ostale obveze, ali smo uspjeli izdvojiti vrijeme te imali dovoljno volje, želje i snage za dovršiti tečaj i uraditi završni rad, kazala je Luce Jeričević.

Petra Šolić, učenica 3. razreda IV. gimnazije Marko Marulić iz Splita iznenađena je uspjehom svog završnog rada "Važnost ribarstva".

- Projekt je o ribarstvu na Mediteranu, kako je sada, kako je bilo nekada i općenito o mediteranskoj prehrani, kratko je kazala Petra, a njen mentor Drago Koštić posvjedočio je koliki je trud u projekt uložila Petra radeći u slobodno vrijeme i subotama.

Branimir Vid Maljković, učenik Prirodoslovne gimnazije u Splitu zadovoljan je naučenim u EDIT CodeSchoolu jer je svjestan da kroz redovno školovanje ta znanja i vještine ne bi mogao steći.

- Projekt iVolonteri kojeg smo radili moj partner Paul Damjanović i ja, odnosi se na aplikaciju za volontere i volonterske akcije, sve na jednom mjestu, pojasnio je Maljković.

Andrijana Skelić, mentorica u Srednjoj školi "Braća Radić" u Kaštel Štafiliću kazala je kako su ove godine radili u kombinaciji Brač, Sinj, Kaštela i Omiš.

- Radili smo u živo i online. Već petu godinu sudjelujem u ovom projektu i dojam mi se savršen jer ga jako volim i podržavam jer smatram da se učenicima pružaju zaista izvanredne mogućnosti koje treba prepoznati i malo potaknuti, kazala je Skelić.

Dobitnici nagrada

Za osnovni RIWA 1 tečaj, pametnim satom nagrađeni su autori i mentori projekata: 
• “Dashcam helper” - Toni Garbin, OŠ Majstora Radovana Trogir -  mentorica  Ana Marija Sačer 
• “Prepoznavanje elektroničkih komponenti” - Zvonko Mandalinić, Osnovna škola Ravne njive - Neslanovac + Katica Jukić (mentor)
• “Prepoznavanje kaktusa” - Marita Reić i Olga Sambol, OŠ Spinut Split + Marijana Polić Kuko (mentor)
• “Prepoznavanje zastava” - Frane Radović, OŠ Pojišan Split  + Nikola Lepetić (mentor)
• “Prepoznavanje logotipa društvenih mreža” Luka Budimir + Dino Runje, OŠ fra Pavla Vučkovića Sinj + Boško Lišnić (mentor)
• “Prepoznavanje gljiva”- Duje Klarić Kukuz + Katarina Čarić, OŠ fra Pavla Vučkovića Sinj

Za RIWA 2 tečaj, nagradu u vidu drona su dobili:
• Marija Oreb - "Prepoznavanje pobjednika Eurosonga"
• Duje Žižić - "Prepoznavanje tvari u vodi"
• Darija Brstilo - "Yoga učitelj"

Nagrade za srednjoškolce za osvojena prva mjesta u sve tri kategorije su: za treće mjesto tipkovnica i miš, za drugo mjesto pametni sat i prva mjesta su osvojila dron.

Za osnovni tečaj srednjih škola (HTML, CSS i osnove JS), nagrade su dobili:
1."Digitalizacija zvuka",III. gimnazija Split, (autori Luce Jeričević i Jan Modun)
2."Digitalizacija televizije", Brač Supetar + R. Boškovića Sinj + Braća Radić Kaštela (autor Luka Krešimir Mihovilović)
3."Restoran Štrumfovi", Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju Split (autori Pave Petar Vitaljić i Antonia Buzov)
3. "Ribarstvo", IV. Gimnazija Marko Marulić Split (autorica Petra Šoljić)

Za srednju razinu tečaja u srednjim školama (JavaScripg programiranje), nagrade su dobili:
1. eVoloniranje autora Branimira Vida Maljkovića i Paula Damjanovića
2. Officum autora Luke Ivelića i Srđana Buče
3. Crna Lista autora Nikoline Vulić i Gabriela Kokana

Za naprednu razinu JavaScript programiranja, nagrade su dobili:
1. Pazar, autora Jakova Jozića
2. Game autora Nike Rimca
3. BIBL autora Andreja Lukasa i Franka Cirića

Program EDIT CodeShoola mogao bi se primijeniti i u drugim županijama

Goran Zaharija, jedan odkoordinatora EDIT CodeSchoola za osnovne škole pojasnio je način funkcioniranja EDIT CodeSchoola u osnovnim školama.

- U sklopu EDIT CodeSchoola imamo tečaj za osnovne škole i u sklopu njega dvije razine tečaja u razvoju inteligentnih web aplikacija - početna i napredna razina. Napredna je namijenjena učenicima koji su završili početnu razinu, da mogu nastaviti s tečajem. Cilj je upoznati djecu s osnovama razvoja web aplikacija, ali i umjetne inteligencije kroz poseban program koji je prilagođen za djecu tog uzrasta. Želimo im pokazati da umjetna inteligencija nije neki bauk ili nešto čega se trebaju bojati, nego nešto što polako postaje dio naše svakodnevnice i nešto s čime će se oni susretati u životu, kazao je Zaharija i dodao kako pojam umjetne inteligencije na prvu zvuči dosta strašno i čudno, ali sve se to uz malo truda i volje može objasniti i mlađim uzrastima.

Prema njegovim riječima, iz osnovne razine, ove godine izrađeno je 36 projekata i tri projekta iz naprednog tečaja. 

- Ovakve edukacije trebale bi postojati i u redovnom školskom programu jer su djeca okružena tim tehnologijama. Ne treba bježati od toga i trebaju se oni upoznati s njima, poručio je Zaharija.

Ante Bartulović, koordinator radne skupine EDIT CodeSchool-a za srednje škole istaknuo je kako je i ove godine među učenicima vladao veliki interes za tečaj.

- Tečaj je pohađalo 400 učenika i sudjelovali su u četiri kategorije nagrada. Edit je paralelno obrazovanje koje nadopunjuje školstvo i gdje se daje potpuni smisao informatičkog znanja. Srednjoškolci imaju četiri stupnja učenja. Ide se prvo s osnovama, nakon toga srednji tečaj, pa napredni tečaj i nakon toga imamo Junior Developer tečaj koji je završni tečaj nakon kojega stječu generalna znanja potrebna za rad u svim informatičkim strukama. Ovakav program bi trebao biti u klasičnom obrazovanju jer svrha školstva i jest da se uči ono što je potrebno na tržištu rada. Mi smo se odlučili na ovaj dio paralelnog obrazovanja i s time smo za sada zadovoljni, naglasio je Bartulović

Damir Brčić, voditelj projekta ICT županija govorio je okvirno o samom projektu, njegovim ciljevima, dosezima i planovima.

- Već prije šest godina Splitsko-dalmatinska županija je u segmentu IT industrije detektirala, prilike, mogućnosti i veliki potencijal razvoja IT industrije, odnosno da se pomogne našem IT sektoru. Taj sektor se pokazao i u vrijeme pandemije kao jedan od najžilavijih. No najveći problem našeg IT sektora je nedostatak kvalificiranih IT stručnjaka. U tom smislu naš obrazovni sustav, kao i drugdje u svijetu je dosta intertan i postoji veliki jaz među kompetencijama koje stječu učenici u školama i studenti i onoga što tržište rada treba. Mi smo odlučili kompenzirati taj problem i pokrenuli smo sveobuhvatni EDIT CodeSchool koji je danas najveća škola programiranja u Hrvatskoj. Uz to, pokrenuli smo i brojne tečajeve u suradnji s fakultetima, tvrtkama i stručnjacima koji dobro razumiju ovo područje. Željeli smo što veći broj učenika u našim školama, i to ne samo splitskim već i onima najudaljenijim malim školama, dati priliku da dođu u susret s novim tehnologijama, da se upoznaju s osnovama ovog zanimanja koje se pokazalo vrlo perspektivno, vrlo važno za našu državu, ali i vrlo korisno za svakog od tih pojedinaca kojima to može biti zanimanje u budućnosti, kazao je Brčić.

Prema njegovim riječima, za EDIT CodeSchool interes djece je kao i svake godine velik, 400 do 500 upisanihi više od 30 profesora u preko 30 škola koliko ih je do sada bilo uključenoprojekt. Tečaj je do sada na vrlo praktičan način svladalo programerske vještine preko 2,5 tisuće djece. Posebna je zanimljivost da se na tečaju formiraju i miješane grupe koje rade projekt s različitih lokacija i koji su se fizički upoznali tek nakon dodjele nagrada što dodatno pokazuje mogućnosti razvoja ovog programa u sasvim novim okolnostima.

- Trenutno imamo dva programa za osnovne škole i četiri programa za srednje škole s tim da je ove godine pokrenut i EDIT Junior Dev tečaj za studente i sve ljude na tržištu koji žele promijeniti zanimanje, namijenjen zapošljivosti tako da se ove godine, nakon prve developerske škole, od 30 polaznika tečaja, četvero njih se zaposlilo u jednoj splitskoj IT tvrtki. Također, sada već vidimo da se naši višegodišnji polaznici upisuju na fakultete i profesori potvrđuju da dolaze puno bolje pripremljeni i već su potencijalno puno bolji kadar za tvrtke, posvjedočio je Brčić i dodao kako bi i druge hrvatske županije trebale krenuti u ovom smjeru organiziranja edukacija za IT sektor kao jednu od najperspektivnijih grana u budućnosti.