Digitalna Dalmacija je bila domaćin EDIT konferencije s fokusom na razvoj digitalnih vještina na PMF-u u Splitu.
Riječ je o ključnom događaju u području obrazovanja, koji okuplja nastavnike, ravnatelje škola, stručnjake i predstavnike obrazovnih institucija kako bi zajedno oblikovali budućnost obrazovanja kroz primjenu digitalnih tehnologija i programa cjeloživotnog učenja. EDIT konferencija, koja se održava u sklopu projektnih aktivnosti Digitalne Dalmacije, Splitsko-dalmatinske županije, ističe važnost stjecanja digitalnih vještina učenicima, kao ključnog koraka ka uspjehu u budućnosti obilježenoj brzim tehnološkim napretkom.
U posljednjih sedam godina djelovanja EDIT CodeSchoola, kroz besplatnu školu programiranja koja se provodila u preko 30 osnovnih i srednjih škola Splitsko-dalmatinske županije, prošlo je više od 3000 upisane djece.
Konferenciju su otvorili: voditelj Digitalne Dalmacije Damir Brčić, dekan PMF-a u Splitu Mile Dželalija, prorektor za nastavu, studente i poslovanje Sveučilišta u Splitu Nikola Koceić Bilan i župan Splitsko-dalmatinske županije Blaženko Boban.
Župan Blaženko Boban istaknuo je da prepuna dvorana mladih ljudi, znanja, vedrine i poleta potvrđuje da Splitsko-dalmatinska županija radi ispravne korake za buduće generacije.
Prorektor Nikola Koceić Bilan je također naglasio ključnu ulogu Županije u povezivanju Sveučilišta s osnovnim i srednjim školama, omogućujući osnivanje Edit CodeSchoola.
"EDIT konferencija predstavlja ključni korak ka razvoju digitalnih vještina među učenicima i nastavnicima", istaknuo je Damir Brčić, voditelj Digitalne Dalmacije te dodao: "naš cilj je potaknuti cjeloživotno učenje, uvoditi inovacije u obrazovni proces te učiniti nastavu što pristupačnijom za nove generacije učenika".
Nakon uvodnih govora, uslijedilo je predavanje o primjeni i mogućnosti umjetne inteligencije u 2024. osnivača ”Velebit AI-a” Davora Aničića koji je rekao: „Upravljanje umjetnom inteligencijom može unaprijediti obrazovni proces i radne aktivnosti. Cilj je postati vješt u kreiranju i kontroliranju AI tehnologija kako bismo se istaknuli u globalnoj konkurenciji“.
Nakon predavanja uslijedila je panel rasprava, a sudjelovali su, uz Davora Aničića, prodekan za nastavu PMF-a Split Gordan Radobolja i redoviti profesor s PMF-a Saša Mladenović te direktor tvrtke ”Codeasy” Ivan Biliškov. Naglasili su da umjetna inteligencija neće zamijeniti nastavnike, ali ni učenike. „Morate osvijestiti da vi upravljate vlastitom sudbinom. Ne smijemo biti korisnici, već kreatori i osobe koje znaju kako upravljati umjetnom inteligencijom ako želimo biti bolji od drugih, odnosno, najbolji“, zaključio je Ivan Biliškov.
Uslijedila je dodjela nagrada i to u sedam kategorija. Kao najbolji EDIT projekti odabrani su JUNIOR Dev Express program Ivane Sučić, apsolventice s FESB-a u Splitu koja je demonstrirala način rada na primjeru web stranice azila za životinje i ”AI Hands-On Workshop” Luke Bajte, maturanta V. gimnazije koji je predstavio ”Yolo” algoritam za detekciju i praćenje vozila na kružnom toku.
Na konferenciji su dodijeljene nagrade za izdvojene radove učenicima osnovnih škola.
Nagrađeni su: Petar Podrug i Andrija Šimić za ”Čovječe zaštiti se” iz ”OŠ Dugopolje”, Luka Kvaternik iz ”OŠ Lučac” za ”Sigurnost lozinki”, Loris Bezić i Toni Kalebić iz ”OŠ Grohote” sa Šolte za ”CluEdit”, Teo Noel Bjelobrk iz ”OŠ Majstora Radovana” u Trogiru za ”Kriptografiju”, Laura Bajić i Ella Nikola iz OŠ Meje za ”Sigurne lozinke”, Lav Mlinar i Marin Vuletić iz ”OŠ Manuš” za ”Edit Cybersecurity”, Mara Kvesić iz ”OŠ Stjepan Radić Imotski” za ”STOP BULLYING”, Marina Oreb iz ”OŠ Split 3” za ”INSAFE”, Roko Vilenica i Miro Smoday iz ”Stjepana Radića” u Imotskom za ”Don‘t do it”, Luka Vujčić i Matej Gugić iz ”OŠ Blatine, Škrape” za ”Višerazinsku autentifikaciju”, Anja Perić i Gabriela Bukarica iz ”OŠ Stjepan Radić Imotski” za ”OD KUD JA TU”, Lucija Nosić iz ”OŠ Žnjan-Pazdigrad” za ”Digitalne tragove i privatnost”, Ivan Bašić i Luka Budimir iz ”OŠ Fra Pavla Vučkovića” u Sinju za ”Kibernetičku sigurnost”, Ivan Cvitanušić i Marin Runje za ”Kibernetičku sigurnost kao nebeska tijela” kao i Hrvoje Vušković i Grgo Nikolić Malora za ”Kiberšahovsku sigurnost” iz već spomenute sinjske osnovne škole.
U kategoriji izdvojenih radova srednjoškolaca, istaknuli su se radovi ”Face Recognition” Lee Deković, ”Miracle hand” Timee Podrug i ”Virtual Guitar” Tine Dobričić, iz ”Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju”.
Uslijedile su dodjele u tri kategorije: HTML, CSS i osnove JS, srednju i naprednu razinu JavaScript progamiranja. U osnovnom tečaju nagrade su osvojili: Ante Maleš i Mateo Maršić iz ”Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju” koji su dobili ”broncu”, Đana Dadić iz ”IV. gimnazije Marko Marulić” dok su zlatnu medalju u Imotski odnijeli Ivan Karin i Zora Mendeš iz ”Gimnazije dr. Mate Ujević”. Posebnu nagrada u ovoj kategoriji je dobila Tea Šarić iz ”IV. gimnazije Marko Marulić” koja je napravila stranicu o mineralima.
Za srednju razinu JS programiranja su učenici ”Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju” osvojili broncu i srebro: Iris Capan i Lea Dugandžić su ocijenjene kao treće, a Mario Radman kao drugi. Feđa Mihajlov iz ”MIOC”-a je uzeo prvo mjesto za aplikaciju ”Be a hero”.
Posebnu nagradu u srednjoj razini su dobile Ana Čikeš i Ana Šimović iz ”Škole za dizajn, grafiku i održivu gradnju”.
Što se tiče napredne razine, prvo i dugo mjesto su ”uzeli” članovi Predinkubacijskog IT centra SDŽ: Bartul Zavorović i Nikola Mihanović. Brončanu medalju su ”osvojili” Mijo i Antea Maršić iz ”Gimnazije dr. Mate Ujević” iz Imotskog.
Konferenciju su zaključile Marija Jurišić Šarlija i Mirjana Gaćina Bilin iz ”Zdravstvene škole Split” s predavanjem o alatima za unaprijeđenje nastave. Potom je, na kraju, nastupilo druženje uz izložbu učeničkih radova. Konferencija je imala za svrhu potaknuti dijalog među sudionicima o najboljim praksama, izazovima i mogućnostima koje donosi integracija digitalnih alata i tehnologija u obrazovni proces. Želi se potaknuti osvještavanje o važnosti cjeloživotnog učenja i kontinuiranog usavršavanja digitalnih vještina.
Posebnost programa svakako su nastavnici koji su program prilagodili potrebama i mogućnostima učenika u lokalnoj zajednici. Svaki od nastavnika suočava se s izazovima koje nosi nova generacija učenika, ali i vrijeme koje donosi nove promjene u tehnologiji. Kroz kreativni pristup, nastavnici su kroz poticanje suradnje unutar i između grupa pokazali veliku raznolikost u realizaciji samih radova.