Može li hrvatski Blockchain projekt CookUp ostvariti globalni uspjeh?

Može li hrvatski Blockchain projekt CookUp ostvariti globalni uspjeh?

Hrvatski Blockchain projekt CookUp koji po uzoru na Uberov model želi povezati one koji kuhaju s onima koji jedu, predstavljen je danas u Zagrebu.

CookUp cilja na globalno tržište, a kako je na današnjoj pressici pojasnio osnivač Ivan Ivušić iz dubrovačke digitalne agencije Mint Media, uskoro će ući u fazu prikupljanja početnog kapitala preko Initial Coin Offeringa (ICO). Njega će smatrati uspješnim ako u razdoblju od 5. svibnja do 1. srpnja 2018. godine prikupe minimalno 7000 Ethereuma, što prema trenutnom tečaju vrijedi oko 2,7 milijuna američkih dolara. Pojednostavljeno, CookUp aplikacija bavila bi se prodajom hrane koju rade drugi, a sve narudžbe i druge transakcije izvršavale bi se u CHEF tokenima - utility tokenima koji bi se najlakše mogli opisati kao virtualni bonovi, s obzirom da nemaju sva svojstva koje imaju virtualne valute.

Investitori bi smisao ulaganja trebali vidjeti u kasnijem rastu vrijednosti CHEF tokena, koju će korisnici morati kupovati kroz samu aplikaciju i to kreditnim karticama, Ethereumom ili nekom drugom kriptovalutom, kako bi mogli naručivati hranu. Broj CHEF tokena bit će ograničen na maksimalno 630 milijuna tokena, no vjerojatno i manje, s obzirom da će u opticaju ostati samo oni koji su nastali kroz investicije ili kao nagrada za one koji su promovirali CookUp, dok će se ostali uništiti.

Što se samog CookUp-a tiče, on se može usporediti s drugim svjetskim primjerima ekonomije dijeljenja poput UBER-a i LYFT-aa u području prijevoza ili AIRBNB-a i FLIPKEY-a u području smještaja, no tu sličnost staje.. Problem koji je znatno izraženiji kod CookUpa nego kod primjerice Ubera, jest u vrlo složenoj zakonskoj proceduri vezanoj uz pripremu hrane. Mnoge države traže ispunjavanje određenih minimalnih tehničkih uvjeta, što znatno ograničava ili poskupljuje cijelu priču sa strane kuhara pojedinaca. Ivušić priliku vidi u tržištima poput Kalifornije na kojima bi se zakoni uskoro trebali liberalizirati, no upitno je koliko to ograničavajuće djeluje po cijeli poslovni model. To nažalost nije jedino područje koje CookUpu stoji na putu do uspjeha. Nužnost pretvaranja tradiocionalnih valuta u CHEF tokene i nepostojanje defaultnog modela dostave hrane, samo su neke od otegotnih okolnosti zbog kojih je upitno hoće li CookUp koristiti dovoljan broj ljudi. No, iako se nadaju znatno većem broju korisnika, Ivušić kaže kako bi model bio održiv ako bi imali 17 do 20 tisuća aktivnih korisnika koji bi hranu naručivali jednom tjedno. Za razliku od Ubera koji uzima 20 do 25 posto prometa, CookUp je znatno skromniji i planira uzimati 10 posto, odnosno samo sedam posto, uzme li se u obzir da bi tri posto išlo u humanitarne svrhe.

Na pitanje o budžetu i planovima za globalnu promociju, Ivušić ne daje konkretne brojeve, no iz jednog odgovora je bilo jasno da su sredstva koja ulažu u promociju prije ICO-a znatno manja od 400.000 dolara spomenutih kao primjer skupe PR kampanje koja im je ponuđena. Kampanju kojom žele privući ulagače misle voditi prvenstveno preko Youtube influencera i portala koji pišu o kriptovalutama, a uspiju li u ICO-u prikupiti dovoljno novca, misle ga primarno uložiti u development i marketing.

Razlog za korištenje blockchaina pri razvoju CookUpa Ivušić vidi u povjerenju, transparentnosti i dostupnosti te tehnologije. Po njegovom mišljenju, transakcije su transparentne, sigurne i automatizirane i odvijaju se putem „pametnog ugovora“, recenzije korisnika su vjerodostojne i nepromjenjive, a blockchain omogućuje i potpuno automatizirane transakcije prema humanitarnoj organizaciji bez potrebe za uplitanjem treće strane i bez potrebe za plaćanjem bankarskih naknada.

Dodatne informacije o projektu moguće je pronaći na web stranici CookUp.io na kojoj se vidi kako će se CHEF tokeni moći zaraditi i promoviranjem CookUpu.