Better Place - tvrtka s najambicioznijim planovima na svijetu

Better Place - tvrtka s najambicioznijim planovima na svijetu

Tvrtka Better Place ima poprilično ambiciozan cilj – namjeravaju uzdrmati dvije najveće svjetske industrije – proizvodnju automobila i industriju nafte. 

(Foto: Perica Levatić posjetio je Better) Place u Danskoj i napisao ovaj članak o tvrtki za rep.hr i obavio test vožnju njihovog električnog automobila za Automotoportal )

Ako je vjerovati izjavama predsjednika Uprave Better Placea i nekadašnjem dopredsjedniku SAP-a Shaiu Agassiju promjena koju namjeravaju usporediva je s onim što je Steve Jobs napravio u industriji telefona, samo je oko 1000 puta većih razmjera. Da ovo nije daleko od istine može se naslutiti i po činjenici da distrupcija nafte i autoindustrije teži oko dva trilijuna dolara godišnje.

Čime se bavi Better Place?
Better Place je operater vožnje električnim automobilima čija je zadaća izgraditi infrastrukturu koja osigurava potpunu autonomiju električnim automobilima, te ih učiniti konkurentnima na tržištu. Njihova mreža sastoji se od stanica za punjenje baterije (charge-spot) i postaja za promjenu baterije (swap-station). Na postaji za promjenu baterije moguće je promijeniti praznu bateriju za punu u roku od nekoliko minuta, i neometano nastaviti vožnju (što je točno ono što radimo s automobilom na benzin).

Renault – prvi partner u autoindustriji
Renault je (zasad) jedini proizvođač automobila koji nudi vozila s mogućnošću promjene baterije, a jedini model trenutno na tržištu je elegantni Renault Fluence Z.E. (Zero Emission). Ovaj se automobil u svakom pogledu može mjeriti sa svojim benzinskim ekvivalentima. Iako dometa između 80 i 200 kilometara (ovisno o načinu vožnje), promjena baterije čini ovaj auto toliko posebnim i novim naspram dosadašnjih električnih automobila.

Kupnjom ovog automobila, kupac s tvrtkom Better Place sklapa ugovor o korištenju njihove mreže, isto kao s mobilnim operaterima, samo umjesto minuta plaća električne kilometre. Better Place ostaje vlasnik baterije u automobilu i oni plaćaju struju za njeno punjenje (i daju novu bateriju u slučaju oštećenja), a vlasnik vozila plaća samo kilometre. 

Odvajanje vlasništva baterije od vlasništva auta omogućilo je Renaultu da proizvede Fluence Z.E. po konkurentnoj cijeni naspram automobila na benzin u istom rangu kvalitete, dok je tvrtki Better Place omogućilo njihovu ključnu uslugu – neograničeno produženje dometa vožnje trenutnom promjenom prazne baterije.

IT u srcu tvrtke
Iako djeluje da je primarna djelatnost tvrtke Better Place izgradnja infrastrukture, njihova glavna djelatnost je ustvari razvoj centraliziranog IT sustava koji kontrolira cijelu mrežu. Svaki dio mreže – automobili, stanice i postaje su umreženi. Jedan automobil na punjenju opterećuje električnu mrežu koliko i otprilike pet prosječnih stanova, što bi u slučaju masovnog korištenja električnih automobila vrlo lako izazvalo kolaps mreže.

Better Place je razvio sustav upravljanja punjenjem baterija prema prioritetu, tako da se ne počnu puniti sve baterije istovremeno. Better Place u svakom trenutku ima informaciju od električne mreže o tome koliko baterija smije puniti, te prema tome usklađuje punjenje baterija, najčešće tijekom noći – kada koristi i mnogo električne energije koja inače propada.

Tvrtka je dosad prikupila više od 700 milijuna dolara investicija, a procijenjena vrijednost joj je preko 2 milijarde dolara, iako su njihove mreže otvorene tek nekoliko mjeseci u Izraelu i Danskoj. Zanimljivo je spomenuti da je najveći dosadašnji investitor upravo izraelski naftni magnat Idan Ofer.

Širenje mreže u svijetu
Mrežu planiraju proširiti na Nizozemsku i Australiju, te nekoliko većih gradova svijeta (San Francisco, Ontario, Tokyo), no najzanimljivija je vijest da su počeli i pregovori s Kinom oko pilot-projekta u nekoliko njihovih gradova. U Europi, poglavito sjevernoj, Better Place je zanimljiv projekt jer nudi prelazak na ekološki čisti oblik vožnje, dok Kina vidi priliku za disrupciju svjetske automobilske industrije, te također za čišćenjem zraka vrlo opterećenog smogom u svojim velegradovima.
Da bi cijela Danska vozila na struju (2 milijuna automobila), dovoljno bi bilo postaviti 700 vjetrenjača u Sjeverno more – čime bi se dobio sustav koji bi napajao cijelu autoindustriju jedne zemlje bez imalo emisija štetnih plinova u atmosferu. Upravo to je cilj tvrtke Better Place.

Googleovci i Paypalovac predstavili vrhunski električni automobil

Tesla Motors predstavio je 26. ožujka svoj električni automobil Tesla Motors Model S, u čiju proizvodnju su značajni iznos novca investirali i osnivači Googlea Larry Page i Sergey Brin, piše eweek.com

Toyota kupila udio u Tesla Motorsu

Japanska Toyota kupila je za 50 milijuna dolara udio u tvrtki Tesla Motors poznatoj po električnim automobilima.

Goran Granić: U Hrvatskoj do 2020. bar 5000 električnih automobila

Električni automobil Citroen Zero predstavljen je danas nakon pressice Energetskog instituta Hrvoje Požar na kojoj se govorilo i o novom Zakonu o tržištu električne energije.

U Savskoj strujom punili bubu, peglicu i trabant

Prva stanica za punjenje električnih automobila strujom u Zagrebu smještena ispred energetskog instituta Hrvoje Požar u Savskoj ulici ugostila je danas četiri električna vozila.

Otvorena prva solarna punionica električnih automobila u Hrvatskoj

Prva solarna punionica za električna vozila otvorena je danas u sklopu Solarnog edukacijskog centra u Zadru.

Flouridne baterije trajat će deset puta duže od litij-ionskih

Istraživači Karlsruhe instituta stvorili su flouridne baterije koje imaju potencijala pohraniti deset puta više energije od litij-ionskih.