Savjete o tome kako prikupiti investiciju i pokrenuti globalni IT biznis iz Hrvatske podijelio je na jednom od današnjih Windays predavanja direktor Shoutema Viktor Marohnić.
Nakon uvodnih primjedbi poput one da je jedan od problema u tome da ljudima u inozemstvu Hrvatska sasvim nepoznata kao mjesto gdje se proizvodi softver, Marohnić je dao niz savjeta temeljenih na svom iskustvu.
Kao ljude koji su mu dosta pomogli svojim savjetima i iskustvom istaknuo je Denisa Kotlara (osnovao Envox), Damira Sabola (osnovao Iskon), Nenada Bakića (osnovao MojPosao), ekipu iz Zemante i Dražena Drnasa iz GoHomea.
Hrvatska je premalo tržište
Osnovni zahtjevi za financiranje putem venture capitala po Marhoniću su veličina tržišta, ambiciozan plan, skalabilni business model, gotov proizvod i prvi klijenti te reference.
"Hrvatska i exYu nisu dovoljno veliko tržište za veći VC funding" rekao je Marohnić koji misli kako proizvod treba targetirati minimalno na Britansko tržište s ciljem širenja na SAD.
"Potrebno je pokazati potencijal za minimalno jedan do pet milijuna godišnje zarade u prve 2-3 godine, odnosno za 10 do 100 milijuna godišnje za tri do šest godina" rekao je Marohnić pojašnjavajući visoke iznose činjenicom da investitori žele velike povrate kod rizičnih investicija.
Kao pozitivan primjer naveo je slovensku Zemantu koja je u četiri runde prikupila šest milijuna dolara i došla do breakevena iako je u dvije godine nije ostvarivala nikakve prihode.
Za prihode je važna skalabilnost
Kao jednu od bitnih stvari istaknuo je skalabilnost, pri čemu je kao dobre primjere naveo Google AdWords, Yelp i Yellow pages na svjetskoj, odnosno Polar software i buduće Računi.hr na hrvatskoj razini. S druge strane primjeri poslova s lošom skalabilnosti su razvoj siftvera po narudžbi, marketinške agencije i community management.
Kroz primjer nekoliko hrvatskih i stranih tvrtki Marohnić je pojasnio da je cilj imati automatizirani proizvod koji će uz minimalni broj ljudi ostvarivati velike prihode po zaposleniku.
Facebook tako ima čak dvije milijarde dolara prihoda na samo 1500 zaposlenih, a Squarespace 100 milijuna dolara na 50 zaposlenih.
Govoreći o bootstrapingu odnosno financiranju projekta iz vlastitih sredstava istaknuo je kako su početni troškovi mnogih projekata danas minimalni.
Investitore treba kontaktirati na vrijeme i održavati kontakt
Kad je u pitanju razgovor s investitorima, vrijedi pravilo lines, not dots, odnosno zaključak kako je investitorima bitno pratiti nečiji razvoj kroz vrijeme i uočiti pozitivan trend.
Važno je ići razgovarati s VC-evima čak i ako poduzetnici imaju tek ideju ili su samo izašli iz bete, no ne treba tražiti novac na prvom sastanku nego se redovno javljati s rezultatima, slati newsletter, i kontaktirati više puta do trenutka kad je projekt zreo za investiranje.
Što se početne faze projekta tiče prvi izvori nvesticija mogu biti ušteđevina, Bicro program, poticaji Ministarstva gospodarstva i Grada Zagreba ili natječaji, dok je "SeedCamp je nešto najbolje što vam se može dogoditi" istaknuo je Marohnić spomenuvši još i original, tj. njegovu američku verziju Ycombinator zbog koje se isplati i odseliti u San Francisco kao i nedavno pokrenuti Difference engine.
Marohnić je naveo i niz startupova koji mogu pomoći konkretnim savjetima ili na neki drugi način (poput privremenog smještaja u inozemstvu) poput Zemante, Vox.io.a, GisClouda i njegovog Shoutema.