Ivan Bešlić: Nadam se da nikad neću prodati firmu

Ivan Bešlić: Nadam se da nikad neću prodati firmu

Suosnivač Sofascorea Ivan Bešlić je u intervjuu za rep.hr razgovarao o tome kako su Zlatko Hrkać i on eksperimentirajući na Internetu došli na ideju za razvoj te globalno uspješne aplikacije.

Još 2011. godine rep.hr je spomenuo njihov projekt Cesarica.net na kojem su stekli iskustvo, koji ih je potom usmjerio prema Sofascoreu.

Prilikom pisanja tog članka kratko smo razgovarali sa Zlatkom. Ivane, koliko dugo se vas dvojica poznajete?

Upoznali smo se prije rata još kao djeca jer smo iz iste ulice. Skupa smo išli u malu školu, te osam godina u osnovnu školu u kojoj smo sjedili skupa. U srednjoj smo išli u škole u istoj zgradi - on u tehničku, ja u gimnaziju, ali različite smjene. Četiri godine se nismo vidjeli. Cijeli život smo ‘’čeprkali nešto“ jer roditelji nisu bili pri parama. Jedini način da si nešto omogućiš u takvoj situaciji je da se sam snađeš.

Kad je došlo vrijeme za faks, ja sam upisao FER, a Zlatko građevinu. U to vrijeme ozbiljno je krenuo Internet – dialup se pretvorio u stalnu vezu. Ljudi danas ne razumiju da si tek ponekad bio spojen na Internet. Blogovi, forumi… sve je bilo u nastanku – to je bio Eldorado.

Tada ste vas dvojica zajedno napravili Cesarica.net?
Mi smo kontinuirano išli dalje. Svaku večer smo nešto isprobavali. Cesarica nam je bila i hobi i istraživanje.

Platili smo prijatelju da presluša album Hladnog piva, pa je za pojam ‘hladno pivo lyricsi’ Cesarica bila na prvom mjestu na Googleu. Tko prvi napiše – to je bila ‘’njegova vijest“, odnosno Google juice je uvijek najviše išao prvome.

Shvatili smo da Big Brotheri donose puno pregleda, pa smo bili online i pisali o temi uživo. Ista je priča bila i s Oscarima – dijele se po noći, pa smo prenošenjem uživo bili prvi u Hrvatskoj. Sljedeći je bio Superbowl, a to je sportska tema. On nas je odveo do ključnih utakmica Lige prvaka i do toga da smo svaki vikend pisali o sportu. Naši prijatelji bi se nakon izlaska spojili na Cesaricu i pisali o najvažnijim temama u tom danu. Od glazbe, preko Oscara došli smo do sporta.

Kupili smo svoj prvi live score feed sa sportskim rezultatima i tako je sve krenulo. Google nas je pozvao u Dublin da nam kaže da dolazi nešto novo i veliko – pametni telefoni! Bila je to jesen 2011. godine, ja sam to ljeto kupio Samsung Galaxy S2 i tada smo zaposlili Android i iOS developera. 

2012. godine smo napravili rebranding u Sofascore i imali potpuno novi web i novu aplikaciju. Web je zarađivao i pokrivao troškove mobilne aplikacije koja godinama nije imala prihode. Bila je na nuli tek šeste godine.

Po mom mišljenju, trenutak kada su mobilne aplikacije dobile puno više potencijala, bio je kada su se svi počeli dopisivati preko Whatsappa. Tada su pametni telefoni pobijedili.

Mi sada imamo više od 50 milijuna downloada aplikacije, ali najbitnija metrika je broj korisnika mjesečno – 25 milijuna - i to je ključno za uspjeh.

Što je još bitno?
Stalno radimo na inovacijama. Tehnički direktor Josip Stuhli je, primjerice, još  2012. godine rekao da bi za svaki gol mogli poslati push notifikaciju da je pao gol, a nastavili smo inovirati sve do danas. Ja ne mogu niti ispričati što ćemo sve izbaciti sljedeće godine.

Sofascore ocjenu smo napravili daleko najboljom na tržištu, a u ovom trenutku istovremeno ocjenjujemo najviše igrača u svijetu uživo. Okrenuli smo se prema niželigaškom sportu jer rezultate za najbolje lige globalno postoje svugdje, a za niže lige nigdje. Imamo projekt koji se zove Sofascore Editor i to nam je isto inovacija.

Koliko je za uspjeh aplikacije bio važan marketing?
Marketing je došao kao zadnji tim u Sofascoreu, jer smo mi tehnološka kompanija koja je koristila sve mogućnosti tehnologije, a tek kad smo napravili kvalitetan proizvod, došlo je vrijeme za njegovo promoviranje.

Dio osnivača osnuje firmu kako bi je prodao, dio ode u tom smjeru kad dobije dobru ponudu. Je li plan prodati Sofascore?
Ja se toplo nadam da neću nikada prodati firmu, jer onda nešto ne valja - ili smo ušli u stagnaciju ili sam se ispuhao.

Razmišljate li onda o akvizicijama drugih projekata?
Davnih dana smo kupovali web stranice, upropastili smo ih, nikad nam se nije isplatilo. Akvizicijom kupuješ mindset drugih ljudi. One su nekad potrebne radi očekivanja investitora.

U kojem smjeru ide Sofascore?
Mi Sofascore vidimo kao ključni faktor u sportskom svijetu na globalnoj razini - sportska platforma koja prikazuje rezultate i statistiku. Gradimo brend. Sa Sunset Sports Media Festivalom koji se u lipnju održava u Zadru smo potpisali trogodišnji ugovor. Na njega stižu velika svjetska imena iz svijeta sporta, medija i marketinga. Započeli smo suradnju s Modrićem, Cro Copom, dolazi nam Europsko nogometno prvenstvo, Copa America, ova godina bi mogla biti godina novih rekorda u Sofascoreu.

Što bi preporučio drugima koji razmišljaju o svojim projektima? Koja područja u IT-u trenutno imaju potencijala?
Poljoprivreda – pri čemu mislim na dronove, i drugo važno područje je psihologija – jer stanje u društvu nikad nije bilo gore. 

Što se zapošljavanja tiče, ljudi su htjeli čuti da je remote rad budućnost i da će Hrvat za inozemnog poslodavca raditi s Hvara, ali nisu htjeli čuti da onaj tko razmatra Hrvate na Hvaru može isto tako razmatrati i susjedne države i susjedne kontinente.

Rekli su da će nedostajati inženjera. Developer na Hvaru je tipkač koda, inženjer u uredu povezuje znanja. Mi smo imali super dizajnera u firmi - svi su ga spominjali. Otišao je u Zadar i više nitko u firmi o njemu ne govori.

Vlasnicima je najvažnije ljude okupiti oko sebe. Bit će otvoreni za remote, ali za one iz povoljnije države.

Prije par mjeseci ste na čelu tvrtke napravili velike promjene, osnovan je Board, o čemu se točno radi?
Otkako smo Zlatko i ja osnovali tvrtku, odluke se donose na isti način. Nas dvojica smo bili upravljačko tijelo od samih početaka dok smo bili u malom stanu na Vrbanima s nekoliko zaposlenih, pa sve do sada kada imamo 250 zaposlenih u zgradi na šest katova. I bilo je logično da, ako želimo ostvariti naš plan i postati globalna sportska platforma broj 1, da moramo uvesti promjene koje će pratiti taj rast. Osnovali smo Board koji se sastoji od šest kvalitetnih ljudi koji nam u hijerarhiji tvrtke pokrivaju sve vertikale. I koji će od sada donositi odluke. Zlatko i ja i dalje ostajemo uključeni, bit ćemo kao svojevrsni Nadzorni odbor i usmjeravati naš brod u pravom smjeru, ali naše primarne obaveze se neizbježno mijenjaju.

Promijenila se i vaša funkcija. Više niste Chief Operating Officer (COO), nego ste Chief Strategy Officer (CSO). Zašto?
Baš zbog tog globalnog rasta o kojem sam govorio. Širimo se na svim poljima - u broju korisnika, zaposlenika, tržišta, pa čak i uredskih kvadrata. I važno je imati jasnu strategiju koju valja slijediti kako bi uspjeli u svom naumu. Uloga Chief Strategy Officera znači pronalaziti nove prilike na svjetskim tržištima, otvarati nova vrata i sa strateške strane pomoći u širenju našeg produkta kako bi došao do što više korisnika, u svakom kutku svijeta. Mi sada imamo 25 milijuna mjesečno aktivnih korisnika. I ništa nas ne spriječava u tome da taj broj za nekoliko godina bude nekoliko puta veći.