Marko Linke iz Repslyja i Tomislav Car iz Infinuma bili su predavači na prvom ovogodišnjem događaju u organizaciji udruge MBA Croatia.
Njihove tvrtke među malobrojnim su softverskim tvrtkama u Hrvatskoj koje imaju svoj proizvod - u slučaju Repslyja to je CRM za terenske radnike, a u slučaju Infinuma rješenje za upravljanje agencijama. I dok je Infinum svoj proizvod Productive razvio tek nedavno, paralelno uz agencijski posao koji podrazumijeva razvoj softvera za klijente od početka do kraja, Repsly je na proizvode fokusiran od početka poslovanja.
Marko Linke je svoje predavanje započeo predstavljajući niz izbora koje tvrtke imaju - raditi kao agencije ili razvijati proizvod, razviti jedan proizvod ili više njih, koncentirirati se na softver kao proizvod ili na cijelu firmu kao proizvod koji će se jednog dana prodati nekome i slično. Naveo je i razne faze kroz koje prolazi tvrtka i razvoj roadmapa proizvoda koji ovisi o tome u kojoj je tvrtka fazi uz potrebu za stalnim ispitivanjem kako bi se došlo do dobrog skalabilnog biznisa.
Tomislav Car okupljenima je ispričao kako je Productive prvo bio njihov interni proizvod nastao na temelju potreba Infinuma kao agencije, a potom su ga odlučili ponuditi globalnom tržištu i to financirati prihodom koji ostvaruju kroz agencijske projekte. Jer, koliko god je za firme dobro da imaju svoj proizvod, toliko je i financijski zahtjevno, s obzirom da same moraju pokriti njegov razvoj, a prihodi počnu dolaziti tek kad ulaganje u marketing donese klijente. Po njegovom mišljenju, interni projekti imaju smisla ako imaju potencijala za komercijalizaciju, dok je u protivnom bolje kupiti neko rješenje na tržištu.
Svoje agencijsko iskustvo Infinum je objedinio u aplikaciji koja se fokusira na profitabilnost i obuhvaća cijeli ciklus kroz koji se prolazi tijekom suradnje s klijentom te je njegova glavna prednost nad konkurencijom upravo to što je sve što agenciji treba dostupno unutar jedne web, odnosno mobilne aplikacije.
Kroz niz primjera Car je objasnio razlike u poslovanju agencija u odnosu na prodaju softverskog proizvoda kroz Software as a Service (SaaS) model. Imati proizvod po njegovom mišljenju puno je bolje, ali i zahtjevnije, pogotovo danas kad su očekivanja korisnika najviša ikad i nezadovoljni su sa svime, a relativna vrijednost svakog pojedinog featurea je sve manja. Istaknuo je kako broj konkurenata na tržištu raste, a broj prodajnih kanala ostaje isti, zbog čega rastu troškovi akvizicije. Radna snaga u Hrvatskoj jest jeftinija, ali marketinški budžeti za globalni proizvod moraju konkurirati inozemnim tvrtkama.
Događaj je završio okruglim stolom koji je vodio Aco Momčilović iz udruge MBA Croatia, a uz predavački dvojac, u njemu je sudjelovao i Jurica Mikulić, član Uprave Ingemarka - tvrtke koja bi tek htjela razviti svoj proizvod. Govoreći o različitim modelima poslovanja IT tvrtki, on je kritizirao outsourcing koji podrazumijeva rad kod klijenta jer takav scenarij često rezultira time da se zaposlenici nakon dužeg vremena ne osjećaju niti kao zaposlenici tvrtke u kojoj su zaposleni niti kao zaposlenici klijenta kod kojeg rade, što rezultira njihovim odlaskom. Situacija je nešto bolja ako je klijent stranac pa rade iz prostora hrvatske kompanije.
Tomislav Car rekao je kako je teško osigurati zadovoljstvo ljudi i rekao kako nije dobro kad su stalno na istom projektu, ali ni druga krajnost kad stalno mijenjaju projekte. Govorio je i o specifičnosti karaktera koji je potreban za prodaju - "Da bi radili prodaju, morate biti naviknuti da vas ljudi odbijaju" - rekao je iznijevši svoja iskustva.
Po zavšetku okruglog stola uslijedila su pitanja iz publike. Tomislava Nakića Alfirevića zanimalo je zbog čega su strani poslodavci u stanju pružiti veće plaće od hrvatskih čak i u situaciji kad rade na istom, inozemnom tržištu. Car je odgovorio kako je jedan razlog stanje na hrvatskom tržištu rada, a drugi - važniji - činjenica da hrvatske tvrtke u inozemstvu nisu u stanju postići iste cijene koje ostvaruju tvrtke iz tih država.