Okrugli stol pod nazivom Smarter government organiziran u sklopu trodnevnog IBM-ovog Foruma u Splitu istaknuo je pozitivna iskustva e-Uprave u Austriji, ali i još jednom pokazao kako je jedan od zanimljivijih sugovornika Marko Rakar koji se nije ustručavao otvoreno govoriti i o negativnim primjerima koje je zatekao u javnoj upravi.
Uz njega, gosti okruglog stola bili su savezni i izvršni tajnik za e-government inicijativu austrijske Vlade Christian Rupp, direktor IBM-ovog tima pri Europskoj uniji Paul M. Pateman i pomoćnik ministra za područje rada i radnog zakonodavstva Marko Krištof koji je zamijenio Darka Parića koji nije mogao doći zbog smrti predsjednika Sabora Borisa Šprema.
Govoreći o austrijskim iskustvima, Rupp je rekao kako se nakon uvođenja e-uprave u Austriji uštedi 600 tona papira godišnje, te kako ICT u Austriji pridonosi šest puta više BDP-u nego turizam. Druga informacija pokazala se upitnom s obzirom da turizam u BDP-u Austrije sudjeluje s čak 10 posto, pa bi udio ICT-a bio nerealno visok, no na osnovu njegovog kasnijeg pojašnjenja može se zaključiti da nije pričao o cijeloj Austriji nego tek o situaciji u Beču.
Rakar: Digitalizacija može biti bolno jednostavna. Samo ljudima oduzmite printer i faks
Marko Rakar naveo je nekoliko primjera iz svog iskustva, poput primjera jedne server sobe koja pripada nedefiniranom dijelu javne uprave koja je na prvi trenutak na njega ostavljala prilično impresivan dojam. Iako se radilo o sobi u kojoj se nalazilo oko 40 servera, kroz koji dan sa svojim kolegama otkrio je kako je najsloženija aplikacija proizvela tek dva GB baze te kako je sve rađeno po principu jedna aplikacija - jedna baza - jedan server. Nakon racionalizacije koju su obavili, 40 servera sveli su na četiri koji su na kraju imaju više funkcija nego svi prethodni zajedno.
"Volio bih vidjeti način razmišljanja koji je doveo do nekih rješenja", rekao je ironično Rakar ciljajući na neka loša rješenja u javnoj upravi. "Ono što skužite šećući tim hodnicima je da je svaka institucija osoba za sebe, a ljudi u pravilu nekompetentni za posao koji obavljaju" - rekao je dodavši kako se malo ulagalo u njihovu edukaciju i kompetencije te kako veliki broj računala u državnoj upravi ne obavlja funkcije veće od umreženih pisaćih mašina.
Jedna od prvih odluka sadašnje Vlade odnosila se na promjene Zakona o OIB-u koji je bio napisan tako da je onemogućavao ikakvu razmjenu podataka, te su sva povezivanja u zadnjih devet mjeseci proizašla iz uklanjanja te barijere - rekao je Rakar i najavio kako će se uskoro moći vidjeti open data hrvatske Vlade, odnosno otvaranje pristupa nekim podacima koje poduzetnici mogu iskoristiti svojim znanjem i idejama i iz tih podataka izvući korisnu informaciju.
Po njegovom mišljenju, veće promjene neće doći brzo već za sedam do deset godina, te misli kako dnevne probleme u međuvremenu treba riješiti sitnim partizansko-gerilskim metodama. "Ulazimo u EU u srpnju 2013. godine, ako nešto ne učiimo i počnemo raditi, jednostavno će nas zgaziti" - rekao je Rakar.
U polušali naveo je i primjere o tome kako digitalizacija može biti bolno jednostavna. "Samo ljudima otmite printer iz kancelarije ili im uzmite faks" - rekao je i dodao kako je printer ili faks u državnoj kancelariji je stvar statusa. "Problem je što tajnice u državnoj upravi ne mogu dobiti smartphoneove" - rekao je Rakar koji je ciljao kako oni mogu biti dobar alat. "Pametni telefon se smatra statusnim simbolom - svi koji imaju iPhone (donedavno jedini smartphone u državnoj upravi op.a.) su državni dužnosnici. A smartphone i tablet su nasušna potreba. Velika je odgovornost na IT zajednici da upozore korisnike na bogatstvo podataka i potencijal koji imaju. Nažalost, političari ne raspoznaju računalo od okolnog namještaja."
Osim na okruglom stolu, Rupp i Pateman svoja iskustva iznijeli su i na press događaju namijenjenom novinarima.
Prijava poreza putem Interneta jedan od boljih projekata u Austriji
Na upit o tome što je od rješenja za e-upravu ostvarilo najbolji omjer između troškova za uvođenje i prednosti Rupp je istaknuo kako je elektronički sustav za pohranu podataka osnova, a kako je dosta prednosti donijela mogućnost prijave poreza putem Interneta.
Pateman je istaknuo i iskustva iz Velike Britanije koja su pokazala kako je uvođenje promjena dobro raditi na manjoj targetiranoj grupi kako bi se uočili mogući nedostaci koji bi kritično djelovali na veliki sustav. Prilikom uvođenja elektroničke prijave poreza, zatražen je unos tax reference broja koji je ljudima prilično nepoznat, što je rezultiralo velikim brojem poziva koji bi bili ogroman problem da je sustav uveden odmah za cijelu državu.
"Treba razmišljati i o tome tko će se javljati na upite", rekao je Pateman i podsjetio kako nisu svi ljudi jednako osposobljeni pa je podrška neophodna i kad je sve odrađeno kako treba.