WS13: Turizam ne može bez Interneta

WS13: Turizam ne može bez Interneta

Društveno, lokalno i mobilno su predstojeći trendovi za 2012. godinu o čijoj se primjeni na e-poslovanje i turizam pričalo na konferenciji "Kupac zvan čežnja". 

(Foto: Heissam Hartmann lijevo i organizator Web::Strategije Hrvoje Hladnik desno)

Neprestana inovativnost u svim segmentima poslovanja jedan je od temelja uspješnosti na Internetu, objasnio je potpredsjednik vodeće međunarodne kompanije za grupnu trgovinu Rebate Networks i ujedno prvi gost predavač 13. Web::Strategije Heissam Hartmann koji je tu tvrdnju i dokazao okupljenima analizirajući vlastiti radni vijek u vodećim njemačkim Internet tvrtkama. Karijeru je započeo razvijajući prvi njemački web portal s aukcijama Alando.de koji je zbog svog jedinstvenog pristupa prodaji na tadašnjem tržištu primijetio i kupio eBay još davne 1999. godine. "Umjesto zapošljavanja horde savjetnika i konzultanata, zaposlili smo stručnjake i zanesenjake iz pojedinih područja da održavaju kategorije s aukcijama. Proboj na tržištu smo ostvarili inovativnom idejom da organiziramo humanitarnu akciju sa skupim VIP predmetima, kao što je bio reket tenisača Rogera Federera, čime smo privukli pozornost velikih tvrtki s kojima smo kasnije ostvarili suradnju, a da nismo potrošili ništa novaca jer smo bili samo posrednici", objasnio je Hartmann koji trenutno radi u najvećoj globalnoj kompaniji za grupno kupovanje Remote Networks koja je usko vezana za hrvatsku Kolektivu. "Postoje mnoge web stranice koje nude popuste na grupnu kupovinu, pa smo otišli korak dalje i pokrenuli novi poslovni model prema kojem mi tražimo poduzetne ljude u drugim zemljama i pružamo im znanje, IT infrastrukturu i podršku, a oni sami razviju poslovanje", zaključio je važnost inovacija Hartmann.


(Foto: Dvorana je prilično popunjena kao i na svakoj Web::Strategiji; lijevo: suosnivač sitea Limundo.com Vladimir Nikolić )

Križek: Treba napustiti "katica za sve" praksu

Osim inovativnosti, za kontinuirani razvoj i prilagođavanje tržištu koje se neprestano mijenja i širi, potrebna je visoka stopa fleksibilnosti u poslovanju koja se može ostvariti samo uz konstantno ulaganje u skalabilnost i performanse tehnologije. O ostvarivanju fleksibilnosti pričao je tehnički direktor Trikodera Vedran Križek pojašnjavajući da treba napustiti staromodnu "IT katica za sve" praksu gdje je jedna osoba zadužena za sve aspekte informatičkog sustava jer tako nije moguće održati korak s tržištem na kojem se novi problemi javljaju gotovo svakodnevno. "Potrebno je cijelo vrijeme mjeriti sve aspekte poslovanja, analizirati dobivene podatke i odmah reagirati. Google Analytics se treba neprestano koristiti za izvlačenje podataka, ne samo kad se za to pokaže potreba. Također je važno razmišljati o razvijanju platforme, a ne pojedinih aplikacija", rekao je Križek i kao primjer naveo Facebook koji je ostvario svoj uspjeh upravo jer ulažu u poboljšavanje vlastite platforme koju zatim druge tvrtke i developeri koriste za plasiranje aplikacija i ostvarivanje profita. Priču o važnosti neprestanog mjerenja sustava potvrdila je i Višnja Željeznjak iz logIT-a koji su zaslužni za uspjeh Konzumovog web shopa upravo zbog testiranja i stalnog prilagođavanja svih dijelova njegovog sučelja ovisno o rezultatima ispitivanja na korisnicima. Prema njenim riječima potrebno je stalno kršiti očekivanja korisnika tj. pratiti koji dio sustava uzrokuje probleme koji dovode do raspada upotrebljivosti jer su previše zbunjujući i zatim ih neprestano prilagođavati.

Što je potrebno za dobru e-mail kampanju?

 Najveći dio trinaeste Web::Strategije bio je posvećen načinima i tehnologijama kojima se može povećati broj korisnika i kupaca preko Interneta, a koji se ili krivo koriste ili nisu dovoljno popularizirani među hrvatskim web poduzetnicima. U ovu prvu skupinu spada i e-mail marketing kojeg vrlo često uspoređuju sa spam porukama ili se ga tvrtke izvode na nefunkcionalan način zbog čega izostaju traženi rezultati. Promocija proizvoda i usluga preko e-maila i newslettera je jedan od ključnih prodajnih kanala i brending alata kroz koji se može vrlo kvalitetno održavati i nagrađivati odnos s bazom korisnika, objasnila je Elmira Majerić iz grupacije Studio Moderna koji koriste e-mail marketing za promociju poznatih brendova poput Kozmodiska i Dormea. Za uspješnost e-mail kampanje bitno je da se stvori navika kod korisnika slanjem obavijesti, ponuda i newslettera uvijek na isti način i u isto vrijeme, dok u isto vrijeme obavezno segmentirati bazu po kategorijama ovisno o njihovim potrošačkim navikama jer se na taj način mogu personalizirati ponude i ostvariti rast prodaje. Da e-mail marketing ima jedan od najvećih ROI-a tj. povrata uloženog novca složio se i Simon Meglič, direktor tvrtke ePrvak čiji istoimeni softver pruža tvrtkama sve potrebne alate za ostvarivanje e-mail marketing kampanja. "Vrlo je važno stalno analizirati statistike kao što su broj otvorenih e-mailova, stopa clickthrougha, najčitanijih e-mailova i broj odjava s mailing liste u određenom razdoblju. Samo konstantnim uočavanjem promjena u podacima se može odmah prilagođavat sustav potrebama tržišta", rekao je Meglič. Kao primjer nedovoljno korištenih tehnologija koje se na zapadu već odavno smatraju sastavnim dijelom promocije, posebice u turizmu, bloger i community manager Sir Željko Riha naveo je geolokacijsku aplikaciju Foursquare koja u Hrvatskoj broji samo 6500 korisnika iako na zapadu poslovanja bilježe znatan rast nudeći razne specijalne ponude i popuste za korisnike koji se pomoću nje "čekiraju" prilikom posjete. Kao rijedak pozitivan domaći primjer naveo je Konzumovu akciju u kojoj nudi 50 kuna popusta za naručivanje s njegovog web shopa ukoliko se prethodno prijavi na Foursquare iz neke od poslovnica.


(Foto: Novinari prate konferenciju. Neovisni novinar Miroslav Wranka lijevo i Nikola Jozić i Saša Fišter sa Zimo.co)

Svaki element weba može se promatrati kroz ROI koji donosi

Osim direktne komunikacije prema postojećim i budućim kupcima koja se prilagođava ovisno o mjerljivim povratnim informacijama, uspješnost online servisa ovisi i o indirektnim faktorima kao što su user experience koji korisnik doživi prilikom interakcije s web stranicom ili aplikacijom. "Kod direktno profitabilnih web stranica poput hotelijerskih sve se svodi na management postotaka. Svaki dio stranice poput kvalitete slika, transparentnosti cijena ili jednostavnost navigacije direktno se mogu prevesti u postotak ljudi koji odustanu od klikanja ili nastave pregledavati stranicu. Svaki element se može promatrati kroz ROI koji donosi", objasnio je iskusni web dizajner Goran Peuc iz tvrtke Nivas. Kako pretvoriti virtualne u prave goste ispričala je Lidija Pajić koja radi kao specijalist za marketing u turističkoj agenciji Adriatic.hr i koja je nastavila priču o obaveznom testiranju svih dostupnih podataka o načinu na koji gosti koriste turističke web stranice. "Sve se treba stalno mjeriti i analizirati; kako je postavljen landing page, koje su exit stranice, koje su bounce stranice najčešće, koliki je put od oglasa do relevantne informacije", zaključila je Pajić.