Shift Money 2019 – Ljudi prihvaćaju promjene ako je UX dobar

Shift Money 2019 – Ljudi prihvaćaju promjene ako je UX dobar

 FinTech konferencija Shift Money zatvorena je jučer proglašenjem pobjednika Shift Money Startup Challenge natjecanja.

Pobjedu na njemu je odnio blockchain startup AMPnet koju je predstavio njegov osnivač Mislav Javor. Riječ je o platformi koja energetskim zajednicama omogućuje crowdfunding, odnosno prikupljanje sredstava za ulaganje u obnovljive izvore energije, kupovinu i prodaju električne energije te prodaju električne energije na veleprodajnom tržištu.

Drugo mjesto osvojio je Pynk – startup kojeg je predstavio Rupert Barksfield. Riječ je o servisu koji pojedinačnim investitorima daje savjete o ulaganju koristeći kombinirano mišljenje financijskih stručnjaka, mišljenja članova svoje zajednice i zaključke umjetne inteligencije koja procjenjuje kome vjerovati.

Treće mjesto osvojio je sync, koji se predstavlja kao budućnost bankarstva u jednoj aplikaciji, a korisniku olakšava da sve svoje račune vodi u samo jednoj aplikaciji.

Konferenciju su obilježila i dva panela. Panel o društvu bez gotovine vodio je Nikola Pavešić iz Nikkeija, a u njemu su sudjelovali Luka Tomasković iz Zagrebačke banke, Dejan Donev iz Keksa, Elena Lavezzi iz Revoluta i Daniel Lenardić iz KPMG-a.

Predstavnik HNB-a iz publike prokomentirao je kako se u Hrvatskoj 88 posto transakcija provodi u gotovini, a na tu temu nadovezali su se i sudionici panela. Složili su se kako postoje razlike između većih gradova u kojima je bezgotovinsko plaćanje prihvaćenije i malih mjesta gdje je ono manje popularno i među ljudima, ali i prodajnim mjestima. Iako je iz podataka jasno da je gotovina i dalje broj jedan, vidljiv je i postepeni napredak. Danas je primjerice normalno sitne iznose u trgovini platiti bezgotovinski, dok još prije nekoliko godina to nije bio slučaj.

„Teško je educirati starije da ne koriste cash. Sretni smo kada koriste bankomate za podizanje gotovine umjesto da idu u banke“ – rekao je Tomasković i rekao kako je takvo stanje trenutna realnost. Donev je komentirao kako je za prihvaćanje tehnologija jako važno dobro korisničko iskustvo i na primjeru mobilne aplikacije Keks rekao kako je jednostavnost sučelja zaslužna da ljudi prihvate opcije poput podjele troškova koje su i ranije postojale, ali nisu bile tako lake za korištenje. Lavezzi se pohvalila rastom korisnika Revoluta u Hrvatskoj - od svibnja do studenog broj korisnika porastao je s 20 na 70 tisuća.

Panel o povezivanju startupa i klasičnih financijskih institucija također je za voditelja imao Nikolu Pavešića, a na njemu su sudjelovali Lennart Koopmans iz Magniusa, Dejan Davidović iz Kriptomata, Nino Šurjan iz Koiosa i Svjetlana Petrović iz HPB-a.

Dobar dio rasprave ticao se sporosti banaka kad su u pitanju promjene. Koopmans je rekao da one imaju vlastite IT timove i zbog toga im nije lako samostalno inovirati te zbog toga ulaze u partnerstva sa startupima. Inovativnost u bankama otežava i veliki broj protokola i sigurnosnih razloga koji ih usporavaju.

Davidović je bio nešto kritičniji po pitanju spremnosti banaka na promjene i dao primjer vlastitog iskustva kontaktiranja 12 do 15 banaka radi suradnje, pri čemu ih pet nikad nije odgovorilo, dok su ostale rekle kako ne žele suradnju s Kriptomatom. Šurjan je kritizirao manjak transparentnosti i naveo kako jedna od velikih domaćih banaka ima čak 18 PDF dokumenata s iznosima raznih naknada zbog kojih je korisniku jako teško shvatiti koliko neke usluge stvarno koštaju.

Među zanimljivijim predavanjima na konferenciji bilo je i ono Rimčevih Greyp bikesa na kojem je u prvom planu bilo financiranje tvrtke Equity Token Offeringom (ETO) koje je upravo u tijeku. Greyp je prva tvrtka u svijetu koja je za prodaju udjela uz korištenje blockchain tehnologije izabrala platformu berlinskog startupa Neufund. COO Greyp bikesa Krešimir Hlede okupljenima je pojasnio kako su se za ovakav model financiranja odlučili kao najboljom i najizvedivijom za tvrtku u konkurenciji zaduživanja, financiranja putem fondova rizičnog kapitala i pronalaženja strateškog partnera.