Kolumna Mirana Tuhtana: Backgammon je utrka

Kolumna Mirana Tuhtana: Backgammon je utrka

Backgammon ploču je većina ljudi vidjela, ali obično ne znaju ni što se uopće na njoj igra ni kako.

Ploča se sastoji od 24 visokih i uskih trokuta, podijeljenih u četiri kvadranta po šest trokuta. Trokuti su najčešće u dvije različite boje kako bi igrači mogli lakše/preciznije pomicati figure. Svaki trokut je jedno polje, odnosno figura se pomiče za onoliko trokuta koliki je broj na kockici.

Kretanje figura je nešto što početnicima zadaje najviše problema. Kao što se može vidjeti na slici, smjer za oba igrača je u obliku polegnutog slova U. Crni igrač se kreće obratno od kazaljke na satu, od 24. polja, preko 13. do 1. polja, dok se crveni igrač kreće istim putem, ali u suprotnom smjeru.

Cilj igre je doći sa svih 15 svojih figura u svoj home board (dio između 1. i 6. polja), te nakon toga izbaciti figure s ploče (tzv. bear off). Igrač koji to prvi učini je pobjednik.

Detaljnija pravila pogledajte na Wikipediji.

U backgammonu postoje tri osnovne strategije - utrka, blokiranje i napad.

U današnjoj kolumni bit će riječi o utrci. Taktika kod backgammon utrke je najsličnija onoj u Čovječe ne ljuti se - igraču je u cilju što prije doći do svoje kuće (home board), pazeći pritom da ga protivnik ne pojede i tako ga vrati na početak.

No za razliku od Čovječe ne ljuti se, u backgammonu igrači se pomiču u suprotnim smjerovima te zbog toga ima mnogo više kontakata između dvije suprotstavljene vojske - nije dovoljno samo se osloniti na sreću i nadati se velikim brojevima, treba voditi računa o protivničkoj poziciji i njegovim ciljevima igre.

Kod utrke je stvar vrlo jednostavna - onaj igrač koji je brži (nalazi se bliže svom home boardu) želi zadržati tu svoju prednost i mirno privesti utrku kraju. Ako ne bude nikakvih kontakata (jedenja i vraćanja figura na početak), brži igrač je favorit za pobjedu.

Sporiji igrač ima suprotne prioritete. Njemu je u interesu da utrka bude što dulja i želi isprovocirati kontakt kako bi imao šanse preokrenuti igru u svoju korist.

Za one koji su se već susreli s igrom i savladali osnove pomicanja figura, slijede dva ilustracijska primjera navedenih principa:



Ne zaboravite backgammon pravilo da se dupli brojevi igraju dva puta. Konkretno, ovdje bijeli igrač treba odigrati broj pet četiri puta, odnosno pomaknuti se za ukupno 20 trokuta.

U ovoj poziciji, bijeli igrač vodi u utrci (pojednostavljeno gledano: on mora ubaciti još samo četiri figure u svoj home board, a protivnik još osam figura), te mu je u cilju smanjiti kontakt s protivničkim figurama. Potez koji mu to omogućava je pomicanje obje figure s 18. polja na 13. (dvije od četiri petice), te onda nastavlja s istim figurama na 8. polje (preostale dvije petice). U slijedećim potezima, bijeli igrač bi trebao očistiti preostale dvije figure na 13. polju i sigurno privesti utrku kraju.



Kod ove situacije, bijeli igrač zaostaje u utrci te mu je cilj što dulje zadržati kontakt s protivničkim figurama kako bi si pokušao stvoriti šansu da ih pojede i tako nadoknadi svoj zaostatak u utrci. Ovdje bi bilo pogešno odigrati 18/8(2) (potez koji je odigrao u prethodnoj poziciji), tako dajući šansu crnom igraču da mirno privede utrku kraju. Mnogo bolji potez je 13/3(2) - pomicanje obje figure s 13. polja na treće. (Pojašnjenje standardnog zapisa)

Figure na 18. polju ostaju kao zasjeda za protivničke figure na 12. i 17. polju. 

U slijedećoj kolumni pričat ćemo o strategiji napada, a do tada preporučam da vježbate protiv software-a kako biste se bolje upoznali s osnovama igre. Ukoliko imate bilo kakvih pitanja, slobodno me kontaktirajte mailom.

Kolumnu o backgammonu na stranicama rep.hr-a piše Miran Tuhtan, predsjednik riječkog backgammon kluba i organizator prvog backgammon turnira u Hrvatskoj.

Ukoliko imate bilo kakva pitanja, možete ga kontaktirati putem maila.

Kolumna Mirana Tuhtana: Backgammon - misaona igra koja tek dolazi u Hrvatsku

Backgammon je najstarija igra na svijetu koju ljudi igraju već 5.000 godina, a i dalje otkrivaju nove stvari o njoj.