Započeo e-biz 2010

Započeo e-biz 2010

E-biz 2010, trodnevna konferencija o elektroničkom poslovanju započela je jučer (20.03.2010. započela je u zgradi Ministarstvu gospodarstva, rada i poduzetništva 9. konferencija “e-biz2010”. Radi se o trodnevnoj konferenciji o elektroničkom poslovanju sa 150 sudionika.

Konferenciju je otvorila Ema Culi, ravnateljica uprave za trgovinu i unutrašnje tržište Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva koja je dala kratki pregled aktivnosti ministarstva na uvođenju ePoslovanja u Hrvatskoj. U svojoj prezentaciji koja je uslijedila nakon otvaranja navela ne aktivnosti Ministarstva od donošenja strategije uvođenja elektroničkog poslovanja pred tri godine do danas kao i buduće planove, te najavila potrebu većeg angažiranja na uvođenju elektroničkog poslovanja u gospodarstvu i upravi zbog evidentnih ušteda koje se očekuju. Rekla je i kako će se nastaviti dosadašnje aktivnosti (razvoj normi, biblioteke SW komponenti „e-Modula“,, objavljivanje baze znanja i podizanje svijesti o mogućnostima primjene i koristima) a za što su osigurana potrebna sredstva. Najavila je osnivanje Nacionalnog vijeća za elektroničko poslovanje i izradu nove Strategije razvitka RH za 2011-2012.

Novosti o projektima e-Hrvatske prezentirao je Tomislav Vračić (zamjenik državnog tajnika) vezene za provedbu Strategije eUprave. Ključni cilj Strategije je izgradnja sustava elektroničke uprave, unutar kojeg će biti povezivani postojeći i novi sustavi i tako izgraditi umrežena uprava. Drugi dio predavanja odnosio se na hrvatski okvir za interoperabilnost (HROI). O projektu je govorio Mladen Kostešić iz APIS IT-a, koji se temelji na Europskoj strategiji interoperabilnosti, Europskom okviru za interoperabilnost i dobroj svjetskoj praksi.

Centralno predavanje ove godine prezentirala je: Liliana Fratini Passi (ekspert za e-Račun Europske komisije) iz Italije. Ona je prezentirala Finalni dokument Europske komisije o e-računu sa preporukama EK za 2010.g. Finalni dokument obrađuje sve elemente koje treba riješiti da bi uspjelo uvođenje e-računa i ostvarivanje koristi koje se nude. Važan je za sve članice EU zbog preporuka koje sadrži osobito u djelu prekogranične povezanosti zemalja. Dokument je osobito važan za Hrvatsku jer je u zaostatku i ima se uključiti koristeći preporuke iz finalnog dokumenta.

Prvog dana održana je i prezentacija rezultata (Neven Vrček) projekta za potporu elektroničkom poslovanju u Hrvatskoj (financiralo ga je Ministarstvo gospodarstva). Nabrojene su potrebne norme i metodološki okvir kako bi se pomoglo poduzećima ostvariti preduvjete za prijelaz na elektroničko poslovanje. Rezultat projekta je specifikacija elektroničkih dokumenata (račun, narudžba...) te transportni mehanizam kojime je moguće ostvariti interoperabilnost poslovnih subjekata. Popodne je održan i seminar na tu temu (predavač Ivan Magdalenić) na kojem je informatičkim tvrtkama praktično demonstrirana metodologija nadogradnje njihovih integralnih (ERP) sustava kako bi mogli raditi sa elektroničkim dokumentima.

Pod intrigantnim naslovom: “e-Račun - biti ili ne biti” FINA je prezentirala faze koje su dosad prošli (od spoznaje da je e-Račun potreban, višegodišnjih lutanja, promjena smjera, poduzimanja samostalnih akcija). Istaknut je osnovni problem: normiranje jer nije riješena ključna prepreka – Pravilnik o PDV-u. No, kažu kako su sada definirali temeljna pravila i norme i spremni su rješavati probleme. Najavili su za lipanj dugo očekivani korak početka rada sa e- računima (zajedno sa Zagrebačkom bankom).

Da bi se zaokružila tema elektroničkog poslovanja odvjetnik Tin Matić je u svom izlaganju dao pravnu definiciju te struktura ugovora o elektroničkoj razmjeni podataka (uz prikaz neimenovanog ugovora i hrvatsku zakonsku regulative). Prikazao je značenje ugovora u odnosu na otvorenu elektroničku razmjenu podataka (open EDI).

Za međusobnu suradnju tvrtki na području elektroničkog poslovanja važni su informacijski posrednici. Ranko Smokvina prikazao je osnovne i dodatne zadatke koje moraju obavljati posrednici (prema europskoj CWA 16050 besplatnoj normi): prijenos poruke od pošiljatelja do primatelja, interoperabilnost, interkonekcija s drugim informacijskim posrednicima kao i sadržaj ugovora o pružanju usluga. Naglasio je problem konverzija poruka, minimalni sadržaj poruke, arhiviranje, korištenje omotnice te potrebe i korištenje registra adresa potrebnih za usmjeravanje poruke (routing). Kako ih ima više informacijskih posrednika koji djeluju na teritoriju Hrvatske neki od njih su prezentirati svoje usluge kreiranja i razmjene elektroničkih dokumenata (Panteon iz Slovenije, Editel iz Austrije, Comarch iz Poljske), koji su prezentirali iskustva i rješenja za posredovanje.

Tema drugog dana konferencije: Dobavni lanci

Danas (utorak, 30.03.2010.) na programu će biti nova tema konferencije: dobavni lanci (supply-chain). Uštede koje se postižu primjenom ePoslovanja u dobavnom lancu su već dobro poznate. Pojavom Interneta i XML norme te uštede su još veće a sada su cjenovno dostupne i malim i srednjim poduzećima. To je široko područje e-Poslovanja i obuhvaća sve procese koji se tiču nabave i isporuke roba i usluga a u njega su uključeni proizvođači, dobavljači, kupci i različiti posrednici u tim procesima. Na tu temu održat će se osam predavanja. Prvo je uvodno predavanje Jasne Prester sa ekonomskog fakulteta O UPRAVLJANJU DOBAVNIM LANCIMA. Pozvani predavač Coen Janssen iz Nizozemske (voditelj UN/Cefact-ove radne grupe TBG1 za dobavne lance) prezentirat će poruke unutar dobavnog lanca (za lanac BUY-SHIP-PAY),

Da bi se dobavni lanac mogao prenijeti s klasičnih medija (papir, telefon, telefaks, e-mail) na elektronički, preduvjet je korištenje zajedničkog kataloga roba i usluga za sve sudionike u razmjeni podataka i elektroničkih dokumenata. Zbog važnosti kataloga imamo predavanje (a seminar nije privukao dovoljni interes). Hrvatska GS1 organizacije, prezentirati će elektronički katalog eCROKAT baziran na međunarodnoj normi za eKataloge GS1 a koji je uključen je u sustav međunarodne sinkronizacije kataloga na mreže i GDSN (Global Data Synchronization Network).

Studija Politehnike u Milanu (2008.g.) pokazala je da se primjenom ePoslovanja u cjelokupnom dobavnom lancu, u različitim gospodarskim granama, postižu uštede 75-150 Eura po jednoj elektronički obavljenoj poslovnoj transakciji. Ako se dobavni lanac izravno poveže na financijski lanac (financial chain) tada su uštede još i veće no za to je potrebna automatizacija dobavnog lanca. Zbog važnosti teme održat će se seminar i okrugli stol na temu „Automatizacija dobavnog lanaca“. Moderator okruglog stola je Ivica Pivar (Agrokor) uz sudionike iz: Plive, Metroa, Atlantic-a, Magme, Prodis i drugih. Najavljene teme za diskusiju na okruglom stolu su: uloga matičnih podataka - kako osigurati njihovu točnost i razmjenu, ekonomska opravdanost uvođenja elektroničkih dokumenata - troškovi/koristi i mogućnosti uvođenja eRačuna.

Slijediti će i rad o zajedničkom poslovanju malih trgovaca (i njihovih udruženja, klastera i zadruga) radi jačanja svoje pregovaračke pozicije prema dobavljačima i smanjenja troškova dobave. Njihova mreža razlikuje se od drugih maloprodajnih mreža i sustava upravljanja lancem dobave (autonomnost vlasnika prodavaonica u kreiranju asortimana, naručivanju i plaćanju robe, materijala i usluga) te njihovoj financijskoj neovisnosti.

Osobito će biti interesantna prezentacija iskustava Agrokora o njihovom dobavnom lancu i automatizaciji procesa pomoću razmjene eDokumenata. Igor Javor će prezentirati realnu i brzo izvedivu mogućnost (tzv. Quick winner). Agrokor je tu mogućnost uveo što dokazuje razmjena 100.000 eDokumenata mjesečno. Prezentirati će trenutno stanje, koncepta razmjene eDokumenata i planove za 2010.g.

Treći dan bit će posvećen rješenjima (eUprava, eCarina, mobilno poslovanje,…) i iskustvima kao i sigurnosti ePoslovanja u upravi, gospodarstvu, javnoj nabavi i trgovini. Tako će se Leda Lepri pozabaviti elektroničkim poslovanjem uprave i pitanjem je li elektroničko poslovanje potrebno i zbog čega, koja pravna rješenja postoje, koji pravni propisi te kako se implementiraju. Pozabaviti će se i ulogom sustava OIB-a u elektroničkom poslovanju uprave. Međunarodnim tranzitnim carinskim sustavom bavi se Zlatica Tomašević

Tu je i problem nestrukturiranih podataka jer je 80 posto informacija nestrukturirano, a njihovo strukturiranje zahtijevalo je ulaganje velike količine ljudskog rada i znatne troškove. Rješenje se vidi u semantičkim tehnologijama koje polagano ali sigurno ulaze u „mainstream“, jer omogućavaju automatsku ekstrakciju strukturiranih podataka iz nestrukturirano sadržaja a o tome nam priča Darko Gulija.

Bojan Ždrnja, priznati međunarodni ekspert za sigurnost poslovanja na Internetu kojeg smo u nekoliko navrata kontaktirali i kako bi za rep.hr govorio o računalnoj sigurnosti govorit će o zaštiti informacijskih sustava i poslovnih informacija od neovlaštenih aktivnosti, što predstavlja jedan od najvećih izazova poslovanja. Balansiranje sigurnosnih i poslovnih rizika i ulaganja u zaštitu informacijskih sustava predstavljaju temelj za učinkovito upravljanje informacijskom sigurnošću te zahtjeva značajne resurse, kako ljudske tako i financijske. Zbog toga je u program uvršteno više predavanja o alatima nadzoru i elementima. Tako će se jedna prezentacija pozabaviti elektroničkim potpisom i mogućnostima njegovog korištenja u postupku dostave ponuda u javnoj nabavi.

Posebno treba istaknuti seminare Security / Risc Management, na primjenu analize i upravljanja sigurnosti elektroničkog poslovanja.